„Nosil jsem je výjimečně, jestli jsem je měl na nohou třicetkrát, je to moc,“ říká Šilhavý. „Svědčí to o tom, jak jsou ty boty kvalitní,“ dodává jeho přítelkyně Iveta Rubášová s tím, že když byli společně děravou obuv reklamovat, byly v Humaniku během té doby vyřídit reklamaci hned dvě další zákaznice.

„Ty rovnou odmítli. Už si tam v životě nic nekoupíme,“ dodávají. „Raději půjdu k Vietnamcům, kde si koupím možná kvalitnější za pár šupů. A i tam jsou schopní mi je na rozdíl od Humaniku vzít zpátky,“ kroutí hlavou Rubášová.

„Vážený zákazníku. S odvoláním na občanský zákoník se záruka nevztahuje na mechanické poškození a opotřebení zboží způsobené intenzivním užíváním. Obuv má nadměrně vypocené štítky, zcela ztvrdlý a zdeformovaný svršek podšívky, stélky + napínací stélky zničeny nadměrným vlhkem (potem),“ napsala do vyjádření o zamítnutí reklamace Kalašová.

„Nám ale nejde o odřenou podšívku uvnitř boty! My je reklamovali kvůli prasklé podrážce!“ řekla jí Rubášová, když jsme s ní včera Humanic opět navštívili. „Zhodnotila jsem celkový stav obuvi. Pokud s tím nesouhlasíte, obraďte se na moji nadřízenou v Brně, paní Trávníčkovou, které můžete zavolat a obuv jí zaslat, aby věc zhodnotila znova,“ sdělila Kalašová. Ani to ale není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Manažerka kvality Trávníčková v Brně ale není, jela do lázní a vrátí se během příštího týdne. Nikdo ji zde nezastupuje, a tak nejkompetentnější, s kým bylo možné mluvit, byl opravář Josef Peterstein. „Pokud zákazník nesouhlasí s rozhodnutím vedoucí obchodu, má možnost nechat boty poslat paní Trávníčkové. Adresu vám dát nemohu. Boty se sem sváží firemním autem. Pokud vám řekli, že si je sem máte poslat sami, musíte se tam opět vrátit a nechat je poslat z obchodu,“ sdělil Peterstein.

Šilhavý se obrátil i na Miluši Švarcovou z Hospodářské komory, která lidem neúspěšné reklamace pomáhá vyřizovat. „Může si nechat udělat znalecký posudek, ze kterého by vyplynulo, zda podrážka praskla vinou materiálu nebo jeho vinou. Na základě toho by mohl uplatňovat nárok na reklamaci znovu, a pokud by to nebylo nic platné, pak by musel jít k soudu,“ řekla Švarcová.

Znalecký posudek obuvi stojí většinou kolem pěti set korun, ale najdou se i znalci, kteří chtějí šest tisíc.
Veškeré tyto peripetie mnoho nespokojených zákazníků odradí a boty raději vyhodí a koupí si jiné. „Nejde jen o peníze, ale je s tím spousta starostí, což bohužel nahrává nepoctivým prodejcům,“ přiznává Švarcová.

„Už dávno nejde o ty boty, ale o princip! Zákazník nemá téměř žádnou šanci se bránit,“ říká Rubášová. „Jsem zklamaný z jednání Humaniku. Řeknou, že je to tím, že se mi nadměrně potí nohy, ale je zajímavé, že jiné boty nosím na rozdíl od těchto skoro pořád, a drží. Původně, když jsem je šel reklamovat, byl jsem ochoten si za ně vzít jiné zboží. Ale po těchto zkušenostech už od Humaniku nikdy nic nechci!“ konstatuje Šilhavý.