„Je to naprostá tragédie. Mám otevřeno od devíti hodin a jsou dvě a ještě mi sem nepřišla ani noha," řekla v pátek Deníku Simona Pudelská, která má v Pařížské ulici optiku. „Od té doby, co je most zavřený, tudy nejezdí městská hromadná doprava a pro auta je tento úsek slepý. Pocítili jsme to tady všichni. Já jsem dokonce musela propustit zaměstnankyni a jsem tu teď sama," pokračuje Pudelská s tím, že je vlastně bez výplaty a vydělává na nájem.

Nedávná zpráva o tom, že uzavírka pro městskou hromadnou dopravu se prodlouží o tři měsíce, ji zvedla ze židle. Důležitá městská tepna se totiž měla pro autobusy a trolejbusy otevřít již v lednu, ovšem kvůli zpoždění stavby se termín posunul až na prvního dubna. „Je to opravdu hodně nepříjemná zpráva. Tady teď máme úplně mrtvou zónu. Věřím tomu, že kdyby tady jezdila městská doprava, tak se to znatelně zlepší. Dříve tady korzovalo množství lidí, kteří u nás nakupovali, ale ti teď nemají důvod sem přijít. Most je zavřený, trolejbus sem nejezdí a naproti nám je parkoviště po bývalém domu kultury," stěžuje si Pudelská.

Její slova potvrzuje i vedoucí z nedalekého hodinářství Jana Ptáčková. „Pokles tržeb je značný. Chodí k nám o více než polovinu méně zákazníků," říká a ukazuje na prázdnou prodejnu v předvánočním čase. Tomu, že se uzavírka mostu pro městskou hromadnou dopravu prodlouží o tři měsíce, už se jen nevěřícně usmívá.

Historický most, který je od roku 1988 památkově chráněn, se opravuje od července a od té doby je uzavřen pro veškerou dopravu i pro pěší. Zcela by se měl otevřít až v červnu. Dřívější zprůjezdnění pro trolejbusy a autobusy zpozdila špatná koordinace prací.

„Nepodařilo se úplně sladit práce, tedy městské investice,s investicí elektráren. Ty dělaly a ještě dělají přeložky svých sítí. A nastoupily zhruba o dva měsíce později. Nebylo to možné ovlivnit, protože to šlo mimo tu samotnou stavbu. Bohužel se to mělo dělat koordinovaně," vysvětlil Luděk Kejzlar z odboru investic plzeňského magistrátu, který má stavbu na starosti.

Z tohoto důvodu se termín, kdy přes most bude jezdit městská hromadná doprava, posouvá z 1. ledna na 1. dubna. Pro chodce a auta pak platí červnové datum. „Dílčí posunutí termínu, kdy se navrátí trolejbusy a autobusy na most, nemá vliv na dokončení celé stavby. Takže původní termín dokončení celé rekonstrukce, který byl posledního května, dodržíme," sdělil Kejzlar.

Podtrženo, sečteno. První větší příliv zákazníků mohou živnostníci z Americké a Pařížské čekat až v dubnu. „Je to hrozné. My jsme zaznamenali razantní pokles tržeb. Ubylo nám více než třicet procent zákazníků," uvedla regionální manažerka lékarny BENU Monika Martanová. Úsek od mostu k hlavnímu vlakovému nádraží je podle ní doslova zabitý. „Nejdřív se zbořil dům kultury a teď je půl roku uzavřený most. Takže tam vůbec nikdo nemá důvod přijít. Před tím tam aspoň byly nějaké butiky nebo lidé měli možnost někde posedět. Teď tam není nic," doplnila Martanová.

Pokles tržeb pocítila i Šárka Krampolová, majitelka květinářství Stará vesnice, které je kousek od mostu. „Mrzí mě, že se nedodrží ten původní termín, kdy měli na most pustit MHD. Všechny obchodníky tady celá oprava mostu finančně hodně limituje," sdělila Deníku Krampolová.

Pokles zákazníků pocítili i v nedaleké prodejně a opravně hudebních nástrojů B&H Music. „Lidé tu neprocházejí ani nejezdí MHD, takže se nezastaví. Tržby nám klesly o více než dvacet procent a v dnešní době je to pro nás bohužel hodně citelné. To zpoždění je velice nepříjemné," poznamenal Tomáš Boček z B&H Music.