Nově k nim přibyli někdejší šéf Státní opery Praha Karel Drgáč a Petr Polívka, který v minulosti vedl Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Ředitel, který DJKT povede dalších pět let, už by tak mohl být znám příští týden.

„Všichni uchazeči přijdou představit svou vizi v úterý,“ potvrdil šéf Úřadu služeb obyvatelstvu plzeňského magistrátu Radoslav Kozák, který je také členem výběrové komise. Jednání podle něj potrvá několik hodin. „Pokud se shodneme, doporučíme některého z nich radě ke schválení,“ doplnil Kozák.

Kromě něj zasedají v třináctičlenné komisi i další zástupci magistrátu a také odborníci z oboru divadla. Oproti prvnímu kolu přibyl například Milan Uhde, jinak se její složení výrazně nezměnilo. „Chtěl jsem, aby byla komise co nejvíce stejná. Alespoň lze předložené koncepce porovnat,“ podotkl primátor Martin Baxa (ODS).

Do výběrového řízení se znovu přihlásil i Jan Burian, který plzeňskou divadelní scénu vede už šestnáct let. „Deset let pracuji na projektu zlepšení kvality divadla. Znám ho důvěrně a chci být u vzniku nového divadla,“ řekl Deníku Burian s tím, že oproti jarnímu tendru výrazně přepracoval svou koncepci. „Rozvedl jsem přínosy nového divadla, přidal návrh financování, plán premiér a podobně,“ dodal Burian.

Výběrová komise jeho vizi v prvním kole zkritizovala. „Očekávala bych něco dynamičtějšího,“ prohlásila tehdy náměstkyně primátora pro kulturu Eva Herinková (ČSSD). Hodnotitelé v dubnu městské radě doporučili setrvání Buriana v čele divadla pro příští dva roky. Rada ale později rozhodnutí změnila – nového šéfa je nutné najít do konce roku, kdy Burianovi skončí prodloužený mandát.

Do současného výběrového řízení bylo možné se hlásit déle než dva měsíce. Vedení města původně počítalo i s tím, že by účast mohla být mezinárodní, to se však nestalo. „Vést divadlo je velká zodpovědnost a zřejmě není tolik lidí, kteří by tuto výzvu přijali,“ míní primátor Baxa. Doporučí–li komise některého z uchazečů, může městská rada jeho jmenování od 1. ledna 2012 schválit ve středu.

„Sama za sebe si přeji, aby divadlu šéfoval profesionál, který je dlouhodobě spjatý s Plzní a detailně zná zdejší kulturní prostředí,“ tvrdí náměstkyně Herinková, která je zároveň jedinou političkou ve výběrové komisi.

Tomáš Šimerda, který je nyní ředitelem ústeckého Severočeského divadla opery a baletu, se s Karlem Drgáčem potkal už na několika výběrových řízeních – v Ústí nad Labem, v Bratislavě nebo v Olomouci.

Kandidáti

Jan Burian

- Plzeňské Divadlo J. K. Tyla vede od roku 1995.
- Déle než dvacet let pracuje jako pedagog oboru režie na pražské DAMU, od roku 1992 jako vedoucí ročníku. j Od roku 2001 je vedoucím katedry činoherního divadla DAMU.

Tomáš Šimerda

- 1999-2001 působil jako umělecký šéf Janáčkovy opery Národního divadla v Brně, je také TV režisérem specializujícím se na tvorbu hudby.
- Od roku 2007 vede Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem.

Karel Drgáč

- Po osamostatnění Státní opery Praha v roce 1994 se na tři roky stal jejím ředitelem.
- Vedl divadlo Reduta v Brně a krátce i Národní divadlo Brno. j V posledních letech působí jako intendant rakouského operního festivalu.

Petr Polívka

- V roce 1991 nastoupil do Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK a v letech 2001–2006 ho vedl.
-  Roku 2006 byl na vlastní žádost odvolán, stal se totiž šéfem Českého centra v Bruselu, kde je dosud.