Lokomotiva 475.1 Šlechtična vypustí do vzduchu plného sněhových vloček oblak páry a začne couvat směrem od hlavního nádraží. Proti ní, ale už na druhé koleji a bez dobové elegance se rozjíždí souprava dvou drážních jeřábů EDK 300/5. A tak to pokračuje celý den od deseti dopoledne do sedmi večer.

Obě soupravy váží 450 tun a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jimi v pondělí testovala nový 46metrový most přes Mikulášskou ulici. „Lokomotivy projíždí určitými kontrolními body a naši lidé hlídají, jestli se most nehýbá nebo neprověšuje víc než dovoluje tolerance,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Po úspěšné zátěžové zkoušce má následovat kolaudace mostu a v sobotu na něj vjedou první vlaky. Asi rok budou jezdit ve zkušebním provozu. Zároveň s tím začnou přípravy na demolici a stavbu druhého mostu. "Snášet ho budeme příští rok na začátku března, už od 15. března začne výluka kvůli přípravným pracím,“ doplnil technický dozor stavby Martin Kraus.

Stavba druhého – jižního mostu bude rychlejší. Severní stavbaři zbourali na jaře a hotový je v prosinci, druhý zbourají také na jaře, ale otevřou už v srpnu. „Bude to diametrálně jiná konstrukce. Tato je předepjatá železobetonová, kdežto u druhého mostu jsou zabetonované nosníky,“ popsal za Metrostav zástupce ředitele Petr Hanzal a dodal, že společnost bude příští rok kromě mostu u nádraží budovat ještě dva podchody.

Zátěžová zkouška mostu přes Mikulášskou ulici.Zdroj: Deník / Korelus Pavel

Plzeňská stavba, během níž se narazilo například na nevybuchlou bombu z druhé světové války či na starou opěru mostu, podle Hanzala není úplně běžná. „Dělat most uprostřed města, má svoje specifika. Když jsem viděl, kolik videí na YouTube a kolik fotek stavbě různí nadšenci věnovali, je to na jednu stranu hezká prezentace, ale na druhou stranu je to pro nás závazek, například musíme o to více dbát na bezpečnost,“ dodal.

Jeho slova ostatně potvrzoval velký zájem o včerejší zkoušku. Lidé ji sledovali nejen z nádraží, ale i z blízkých zastávek MHD. „Já fotím pro vlastní webové stránky Vlaky Plzeňského kraje i pro Iron Monument Club,“ říkal Robert Šesták, který dění na mostu pečlivě dokumentoval.

Stavba obou mostů má stát miliardu korun, je součástí modernizace plzeňského železničního uzlu a kromě podchodů k ní patří ještě proměna zbývajících nástupišť. Modernizaci má zakončit generální oprava budovy nádraží, která by mohla začít už příští rok.

Stavební práce - Wolkerova ulice na Slovanech
Wolkerova ulice má zpoždění