V Plzni je tradičně v nejhorším stavu silnice z Doudlevec do Radobyčic. „Odmítám si zničit zánovní auto. Raději to objíždím přes Výsluní na Litice. Sice si zajedu více než dva kilometry, ale za to mi to stojí,“ stěžuje si Jitka Brožová. Ve tmě tamtudy nejezdí nikdy. „Vyhýbat se dírám a zároveň kličkujícím protijedoucím autům bez rizika zkrátka nejde. Brzo tu bude nějaký malér,“ dodává žena.

Podle řidičů je hrozná také Gorkého ulice v Klatovech. „Vypadá jako ementál. Díry jsou i v Ostřeticích ve vsi, tam jsem málem urazil kolo,“ řekl Miloš Ryneš z Klatov.

Vedoucí provozu ČSAD Domažlice Jan Šup tvrdí, že nejhůře jsou na tom téměř všechny okresní silnice, zejména ty solené. „Dojíždím ze Všerub do Domažlic přes Hájek, kde je situace na pováženou. Řidiči si stěžovali i na Poběžovicko a další místa regionu. Ale těžko soudit, kde je situace nejhorší. Mohla by to být i silnice I. třídy mezi Holešovem a Stodem,“ říká Šup.

Jeho slova potvrzuje obyvatelka Hájku na Domažlicku Martina Pejsarová. „Když jede něco okolo našeho domu, právě kvůli dírám, mezi kterými auta poskakují, si každou chvíli myslím, že nám spadne chalupa.“

Děrami je obsypaná také stará část silnice mezi Draženovem a Klenčím, ale tu letos čeká kompletní oprava. Na Rokycansku je podle řidičů v zoufalém stavu bývalá mezinárodní silnice z Plzně na Prahu zejména v úseku z Ejpovic až do Holoubkova nebo frekventovaný tah na Dobřív a Strašice, i cesta do Radnic. Přímo v Rokycanech se motoristé musí vyhnout dírám například v ulici Boženy Němcové, v Soukenické nebo na cestě do nemocnice.

Podobné problémy jsou i na Tachovsku. „Autem jezdím hodně, bydlím v Plané a často musím do Tachova a Stříbra. Opadl sníh a už je to vidět, řidičůmopět nezbývá, než mezi výtluky myškovat. U Vítkova sice loni dělali silnici, už je zase samá díra. Další takový úsek je mezi Černošínem a Krásným údolím. Podle mě je to technologií. Někde se to jen záplatuje a jinde se dělá nový koberec za jakéhokoliv počasí, a to asi taky není dobré,“ domnívá se Milan Kozák z Plané.

Ve velmi špatném stavu jsou komunikace okolo Boru na Tachovsku.

Silničáři právě v těchto dnech stav silnic mapují, protože nejděravější bude potřeba opravit nejdříve. Někde už i záplatují, zatím jsou to však ojedinělejší akce. S penězi to však vidí černě, prosolili miliony. Podle ředitelky SÚS Kralovice Jany Kašparové to bude s penězi a možnostmi oprav komunikací ještě horší než loni. „Zima byla dost náročná a obávám se, že to ještě není konec. Závěrku investic stále nemáme hotovou, ale na severním Plzeňsku jsme prosolili kolem 18 milionů korun,“ říká Kašparová.

Uražení kola je jen otázkou času

Plzeň – Počty škod, které automobilům v zimě a těsně po ní způsobí výtluky na silnicích, každoročně stoupají. „Zaznamenali jsme zhruba třetinový nárůst hlášení klientů,“ potvrdil mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

Sami řidiči si stěžují, že jsou místa v Plzni, kde se téměř nedá projet. „Kličkuju takhle každé ráno na Jateční, to je fakt síla. Nejhorší je, když proti mně jede náklaďák, já nemám kam uhnout a musím do té díry vjet. Jednou tam utrhnu kolo,“ bojí se Plzeňan Miroslav Vlach.

Jateční však rozhodně není jediná, která je plná výtluků. „Včera jsem jela po Gerské směrem na konečnou a je tam díra za dírou. Navíc jak pršelo, nebyly vidět,“ podotýká řidička Zuzana.

Silničáři však v těchto dnech záplatují jen výjimečně, zatím jen mapují, která místa jsou nejhorší. „V Plzni je to spojnice mezi Malesicemi a Chotíkovem, Doudlevci a Radobyčicemi a ulice Jateční, Chrástecká, Sušická, Zborovská a 17. listopadu,“ uvádí Jaroslava Kašparová z kralovické správy a údržby, která má některé plzeňské silnice na starosti.

Také Správa veřejného statku města Plzně (SVS), která pečuje o místní komunikace, tedy vnitrosídlištní silnice nebo například o Americkou, Tylovu nebo Husovu ulici v centru Plzně, zatím kritické úseky jen označovala dopravními značkami. „Pokud jsou některé úseky vyloženě nebezpečné, budeme je v nejbližších dnech průběžně provizorně opravovat studenou asfaltovou směsí,“ slibuje ředitel SVS Milan Sterly, podle něhož jsou poslední dva měsíce nejhorší za posledních několik let. „Celou zimu zatím hodnotit nemůžu, nevím, co bude v následujícím období do konce zimy,“ dodal ředitel. Regulérně opravovat mohou až na jaře.

Do té doby řidičům nezbývá než kličkovat, často se však výtluku vyhnout nedá. Jaká poškození klienti nejčastěji hlásí? Poškozené podvozky, disky, pneumatiky, tlumiče a také rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Výjimkou není ani nehoda, při níž kvůli malému kráteru v silnici nakonec řidič skončil s autem ve stromě.

Majitel vozu může poškození auta uplatnit u pojišťovny buď ze své havarijní pojistky, nebo z pojištění odpovědnosti správce komunikace. V tom případě ale nejde o pojistnou událost majitele zničeného auta, ale toho, kdo odpovídá za vozovku. „Jemu musí motorista oznámit, co se stalo a předložit důkazy o tom, že mu vznikla škoda na konkrétním místě a v konkrétní době,“ vypočítává Bálek.