Tím České dráhy začaly s modernizací. Pomalu, ale jistě. Pokud by však hejtmanství před rokem nezrušilo výběrové řízení, mohly se po kolejích v kraji prohánět nové vlaky už letos.

„Podmínkou tendru bylo nasazení patnácti nových souprav na třech vybraných tratích. Kraj nakonec výběrové řízení zrušil a podepsal desetiletou smlouvu s Českými drahami,“ tvrdí obchodní ředitel firmy RegioJet Jiří Schmidt. Právě tato firma, dceřiná společnost Student Agency, se o možnost jezdit v kraji také ucházela. Kvůli zrušenému tendru už stejně jako další firmy podala stížnost do Bruselu. Co konkrétně kraji hrozí, však neupřesnil. „Chtěli bychom, aby Evropská komise řekla, že postup krajů byl špatný. A Plzeňský kraj je exemplární příklad,“ doplňuje Schmidt.

Hejtmanství se vyšetřování nebojí. „Kraj k tomu začátkem roku poslal své stanovisko. Podle názoru našich právníků bylo vše v pořádku a nic by nám nemělo hrozit,“ potvrdil Jaroslav Vejprava z Odboru dopravy Krajského úřadu.

Právě podepsáním desetileté smlouvy s kraji mohly podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy dráhy začít s ´masivní modernizací´. Ve čtvrtek podepsaly České dráhy smlouvu na dodání 31 dvouvozových souprav s polskou společností PESA Bydgoszcz. „První nové vlaky by měly na trať vyjet na konci roku 2012, poslední dodávka je v plánu na jaře 2014,“ uvedl Žaluda. Tyto vlaky budou po pětadvaceti letech prvními zcela novými soupravami, které se na dráze objeví.

Do Plzeňského kraje zamíří hned devět z nich, první dvě s novým jízdním řádem v prosinci 2012. „Na šest z nich přispívá Evropská unie,“ připomněl náměstek pro osobní dopravu ČD Antonín Blažek. Protože byla jejich cena nakonec nižší, než kraj předpokládal, je možné, že EU přispěje i na zbývající soupravy.

Dvouvozové soupravy LINK dosahují rychlosti až 120 kilometrů v hodině a jsou přizpůsobeny i potřebám vozíčkářů. Tento konkrétní typ se 120 místy k sezení bude vyroben speciálně pro Českou republiku, nikde jinde zatím nejezdí. Polská firma vyhrála mezinárodní výběrové řízení, soupravy v celkové ceně dvou miliard budou jezdit také v Karlovarském kraji na trase Mariánské Lázně–Cheb– Karlovy Vary, v Ústeckém a Zlínském kraji a na společné lince Karlovarského a Ústeckého kraje Karlovy Vary–Chomutov.