Zatímco někteří ředitelé novinku jednoznačně zavrhují, jiní se jí v případě zájmu rodičů do budoucna nebrání.

„Pokud by byl o písmo zájem v celé třídě, budeme o tom uvažovat," říká ředitel 21. základní školy Martin Prokop. Na zavedení novinky je podle jeho slov ale zatím brzy. „Názory na nové písmo jsou stále roztříštěné," připomíná s tím, že pro rozvoj dítěte je lepší stávající spojované písmo.

Tomu oponuje ředitel 1. základní školy Radek Dolenský, podle nějž je hlavní úlohou písma přenášení informace. „Tuto funkci Comenia Script plní lépe než stávající krasopis. Popravdě, kdo z dospělých ví, jak se píše velké psací ypsilon?" ptá se Dolenský, jenž připomíná, že sami školáci si velmi brzy začínají písmo upravovat podle svých potřeb. Zavedení novinky během dvou až tří let se proto nebrání.

Povolení školám používat Comenia Script jako alternativu k běžné psací abecedě vydalo ministerstvo školství po dvou letech pilotního testování loni v prosinci. Podmínkou je souhlas rodičů. Ti musejí být zároveň informovaní o možných komplikacích při přestupu na jinou školu.

Sami rodiče jsou zatím zdrženliví. „Pokud se nejedná o plošnou změnu, nevidím důvod, proč by se syn měl učit jiné písmo než většina jeho vrstevníků," říká matka budoucího prvňáka Lenka Hovorková. Ředitel 25. základní školy Petr Pavel připomíná, že na nové písmo nejde přejít z roku na rok. Nutné je hlavně vyškolení pedagogů. „Pokud by byl mezi rodiči zájem, jsme v budoucnu schopni písmo vyučovat," říká Pavel.

Zkušenost s písmem z pilotáže má na Plzeňsku jen Speciální a praktická základní škola ve Zbůchu pracující s postiženými dětmi. Kvůli nízkému počtu žáků, které se písmo učili, ale škola nedošla k žádným závěrům.

Přestože je písmo jednodušší, ředitelka školy Milena Peteříková nepředpokládá, že by se jej její svěřenci naučili. „Školu navštěvují děti s nejvyšším stupněm postižení, které nikdy psát nebudou," vysvětluje ředitelka. Děti se zde učí psát hlavně hůlkovým písmem nebo na počítači.

Výuku Comenia Scriptu zcela odmítá ředitel Základní školy Zbůch Vlastislav König. „Ukázalo se, že děti, které se naučily nové písmo, neumějí číst to staré," zdůvodňuje své stanovisko König.