Už šest set lidí si od Plzeňských dopravních podniků (PMDP) vyzvedlo novou Plzeňskou kartu. Pokud ji ovšem chtějí použít například v autobusech ČSAD, nemohou. Nové karty totiž na odbavovacích strojcích nefungují.
Společnost ČSAD na to cestující připravuje na webu. „Odbavovací strojky v autobusech všech dopravců Plzeňského kraje zatím neumí Plzeňskou kartu DESfire vůbec odbavovat, proto bylo ze strany společností POVED a PMDP, a.s. navrženo náhradní řešení," píše se na webu.
Náhradním řešením je kousek papíru, takzvaná nulová jízdenka, kterou PMDP vystavují zároveň s novými kartami. Na ručně vypsaných jízdenkách označených písmenem D jsou vyznačeny nabité zóny Integrované dopravy Plzeňska (IDP) a lidé je řidičům musí předkládat spolu s Plzeňskými kartami.
Nabíjením zón ale problémy nekončí. „Cestující s novým typem Plzeňské karty DESfire nemohou k odbavení v autobusech využívat ani elektronickou peněženku Plzeňské karty," upozorňuje dále ČSAD s omluvným dovětkem, že řidič ani společnost nedokáže tuto situaci ovlivnit.
Problémy netěší ani Zdeňku Kmochovou, ředitelku POVED – Plzeňského organizátora veřejné dopravy. „Původně existovala dohoda, že s vydáváním nových Plzeňských karet se začne až po otestování odbavovacích strojků. PMDP ale tuto dohodu porušily," uvedla.
Jak si nové karty se strojky rozumí či nerozumí, se tedy musí testovat teď, doslova za provozu.
V PMDP na odstranění problému intenzivně pracují. „Vydávání karet začalo dle plánované strategie 1. 3. 2015. Do tohoto data byli výrobci odbavovacích zařízení užívaných dopravci smluvně zavázáni dodat upravené programové vybavení, aby nový typ karet byl plnohodnotně odbavován. Dodané úpravy bohužel při akceptačních testech vykazovaly chyby," uvedla mluvčí PMDP Kateřina Fránová.
Co je špatně, se naštěstí ví. „Chyby byly při testech identifikovány a dodavatelé v současné době intenzivně pracují na jejich odstranění, aby k nasazení opravených verzí do autobusů došlo v co nejkratší době," dodala mluvčí Fránová. Na testy opravených verzí prý dojde v průběhu příštího týdne.
Až si ale nové karty se strojky rozumět budou, problémy stejně nezmizí.
Už vloni jsme psali, že 100 z 250 autobusů ČSAD používá zastaralá zařízení a Plzeňskou kartu nenačte. Pokud si neporadily s předchozím typem, nový také nezvládnou. „Počet strojků, které kartu nenačtou, je stále stejný. Momentálně se čeká na vyhodnocení nabídek nových zařízení," řekl ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl s tím, že situace trvá už od dubna roku 2012.
Kateřina Fránová upozornila, že technickou výbavu těchto vozů PMDP ovlivnit nemohou. „Starý i nový typ Plzeňské karty umí odbavit zařízení vyráběná cca od roku 2008. Nová karta typu DESFire je plně funkční ve všech vozidlech PMDP a ČD, kde subdodavatelé odbavovacích systémů dostáli svým závazkům beze zbytku," dodala.
Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová to potvrzuje. „Žádné problémy jsme nezaznamenali, přenosné osobní pokladny mají software, který Plzeňské karty čtou," řekla.
Do tohoto úterý si o novou Plzeňskou kartu zažádalo asi 1880 lidí. Momentálně žádosti o výměnu podávají vlastníci karet se sériovými čísly 1 až 9999.