Alespoň podle statistik. Městská policie od ledna do listopadu řešila 145 událostí spojených s tímto fenoménem. Vloni to přitom bylo 85 případů. Nadměrný hluk strážníci řeší nejčastěji napomenutím.
„V roce 2014 bylo domluvou řešeno 109 událostí, 16 jich bylo předáno k dořešení příslušnému správnímu orgánu, zbytek byl řešen v blokovém řízení," informovala mluvčí strážníků Jana Pužmanová.
Zákon o přestupcích definuje dobu nočního klidu od 22 do 6 hodin. Narušitelům hrozí pokuta až tisíc korun. Od ledna do listopadu loňského roku městští strážníci v souvislosti s nadměrným hlukem udělili pokutu v celkové sumě 10 900 korun. Letos je to o dvě stovky méně. „Nejčastěji řešili strážníci rušení nočního klidu v centru města, zejména v letních měsících to byla mnohdy hlasitá hudba linoucí se z některých provozoven," vysvětlila Pužmanová.
Probudit ze spánku nebo udělat ze života peklo dokáže i agresivní soused. Na konci listopadu to poznali lidé z jednoho domu na Slovanech, kde je notně potrápila starší žena. „Na městskou policii se po půl druhé v noci obrátila paní s tím, že z bytu, kde žena bydlí, se každou noční hodinu ozývají značné rány do podlahy. Otřesy jsou tak silné, že ruší noční klid všech nájemníků domu," vzpomínala mluvčí.
Podle ní jindy zase tloukla do topení, ale na výtky a dohody o smír nájemníků domu reagovala arogantně a vulgárně. „Dokonce jim vyhrožovala různými schválnostmi," dodala Pužmanová s tím, že chováním ženy se zabývá přestupková komise druhého městského obvodu.
Policisty či strážníky už museli volat také nájemníci Lidového bytového družstva Plzeň. „Většinou jde o sedmnáctileté lidi, kteří pořádají mejdany. Není to ale tak, že bychom jako družstvo museli bojovat s nějakým věčným potížistou," sdělila ředitelka LBD Plzeň Jana Maxová.
V praxi to chodí tak, že policie udělá záznam o výjezdu k rušení nočního klidu. Záznam je potřebný k dokladování při dalším řešení třeba v občanskoprávním sporu. Zároveň vlastníci nebo družstevníci, kteří jsou obtěžováni hlukem, se mohou obrátit na městský úřad, přestupkové oddělení, které zahájí řízení s vlastníkem nebo uživatelem bytu.