Setkání zorganizoval Martin Novák, který tato vozidla sbírá. „Dostal jsem se k tomu tak, že jsem začal sbírat různé staré stroje. Postupně jsem se ale úplně zamiloval do vozítka Multicar. Pravidelně s nimi jezdíme na sraz na Hnačov, ale přišlo mně líto, že je ukážeme jen jednou, dvakrát za rok. Tak jsem si řekl, že připravím sraz,“ vysvětluje organizátor akce.

Sraz malých náklaďáčků značky Multicar v Nepomuku. | Video: Deník/Zdeněk Vaiz

Autíček dorazilo přes třicet. K vidění ale nebyla pouze vozidla z okolí, přijeli účastníci až z Lovosic. „Kluci jeli po vlastní ose, cesta jim trvala dvanáct hodin, průměrně to jede přes dvacet kilometrů za hodinu,“ usmívá se Novák. „Jsou tady kluci z Aše, z Jindřichova Hradce, ale i místní z okolí,“ doplňuje Martin Novák.

K vidění byly stroje z různých období výroby a v různých modifikacích. „Nejstarší jsou předchůdci multikár Dk3 z roku 1956 a jeho následovník DK4. Ten už se pak vyráběl jako Multicar 21. Stále to mělo stejné řízení bez volantu pomocí přenášení váhy řidiče a ručně ovládanými pákami, jako DK3, ale už to mělo kapotu. To byla šedesátá léta,“ zasvěceně vysvětluje Novák. A vzápětí pokračuje: „Pak následovala jednokabina, to byl vzor M22. Třiadvacíkta nebyla a M24 už se hodně podobá těm, co známe z dětství, to byly multikáry M25, které uklízejí chodníky a k vidění jsou na mnoha místech do dneška. Ty jsou z osmdesátých a devadesátých let,“ uzavírá Novák.

Na tyto pracovní stroje existovala široká řada nástaveb. V Nepomuku byly k vidění třeba multikáry jako autožebřík, plošina, valník či sklápěč.