„Když jsem tam zavolal, bylo mi sděleno, že nemocnice řeší problémy s mou pojišťovnou a že mě neošetří," říká Plzeňan, který o situaci e-mailem informoval také ministerstvo zdravotnictví. „Jak je možné, že neošetří pacienta, který pravidelně odvádí zdravotní pojištění?" ptá se nevěřícně Hájek, který je klientem České průmyslové zdravotní pojišťovny (ČPZP).
Podle ředitelky nemocnice Jaroslavy Kunové je na vině pojišťovna, s níž měla nemocnice problémy dohodnout se na platbách za poskytnutou péči. „S pojišťovnami máme uzavřené nějaké smlouvy. Problém ale spočívá v tom, že poskytujeme větší objem péče, než jaký nám pojišťovny přislíbily platit," vysvětluje Kunová s tím, že v případě této pojišťovny už neměla fakulta jinou možnost, než jejím klientům omezit péči. Reakce podle jejích slov byla okamžitá. „Přijeli zástupci pojišťovny a záležitost se ihned vyřešila. Péče klientům je opět obnovená. Je to taková akce ze zoufalství. Jestliže se s někým nemůžete domluvit, tak potom bohužel musíte použít i pacienty. Jiná cesta už není," říká Kunová.
„Postup vedení plzeňské fakultní nemocnice nás velice překvapil a mrzí, protože úhrady probíhají naprosto přesně každý měsíc ve výši a termínu přesně podle úhradové vyhlášky. Už minulé roky byly do FN Plzeň posílány měsíční platby, kdy je v rámci konečného vyúčtování nemocnice obvykle přefinancována," komentuje situaci mluvčí pojišťovny Elenka Mazurová.
Provedené opatření se podle Kunové v žádném případě netýkalo akutních případů, kdy by lidé byli ohroženi na životě. Pacienti ale situaci vnímají jinak. „V době, kdy jsem se objednal, jsem zvracel dvakrát týdně, bylo mi hodně špatně," říká Hájek, který se na vyšetření už objednal jinam.
Zároveň Hájek zvažuje změnu pojišťovny. „Nedovedu si představit, že by byl můj zdravotní stav horší a nemocnice mě odmítla ošetřit," komentuje zkušenost muž.
Komunikační šum
„Pevně doufáme, že výše popsaná situace je pouze důsledkem komunikačních šumů. Smluvní vztah s FN Plzeň považujeme za stabilní a korektní. Všem pojištěncům, kteří byli touto kampaní postiženi, se omlouváme a totéž předpokládáme od fakultní nemocnice," říká k nastalé situaci Mazurová a dodává, že všem pojištěncům bude péče i nadále zajištěna a proplácena.
Stejně jako další zdravotnická zařízení se i fakultní nemocnice potýká s úbytkem financí. Na základě vyhlášky od pojišťoven letos dostane o 200 milionů méně než v předchozím roce. Problém s rozpočtem činí i přesuny lidí mezi pojišťovnami, jež nejsou při uzavírání smluv včas zohledněné. Lékaři tak v praxi ošetří více klientů určité pojišťovny, než bylo při stanovení plateb bráno v potaze.
Problém s penězi pak podle Kunové nastává hlavně koncem roku, což lékaři řeší přeobjednáváním pacientů na začátek příštího roku, kdy budou mít na vyšetření opět peníze. Tento stav se týká téměř všech pojišťoven.
Spolupráce nemocnic a pojišťoven je letitým problémem i podle Romana Tytla, který je pověřený vedením Stodské nemocnice. „Situace se neustále vyvíjí a nelze vyloučit, že i u nás nedojde k odložení některých výkonů na pozdější termín. Zatím ale žádné takové informace nemám," říká Tytl s tím, že popsaný problém se týká hlavně velkých zařízení.