Autobus č. 51 do Starého Plzence zase pojede ve dnech volna část trasy jako obvykle, část s jinou cedulí a jinou trasou jako č. 50. A další změny: od 24. února se upravují také jízdní řády autobusů č. 26, 29 a 36.

Důvod? Autobusy nemá kdo řídit. Dopravním podnikům chybí asi padesátka řidičů, podobný počet jich skolila chřipková epidemie. Dřív si podnik půjčil řidiče u konkurence, teď nemá kde. „Řidiči chybí všude, rok od roku jich víc odchází do důchodu. Museli jsme omezit jízdní řády,“ potvrdil dopravně provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Průměrný plat řidiče je v dopravním podniku kolem 32 tisíc Kč; základ je zhruba polovina a druhou tvoří příplatky a odměny. Jde přitom o práci v dennodenním stresu, šoféři mluví o ucpaném městě a agresivních řidičích i cestujících. Pro srovnání: obchodní řetězec Lidl deklaruje od března 20% nárůst mezd. „Nástupní plat je při 40hodinovém úvazku nově 28 tisíc korun,“ uvedla mluvčí Zuzana Holá.

Bez peněz se řidiči nepohrnou

Roční personální náklady PMDP jsou víc než půl miliardy.

Plzeňským městským dopravním podnikům chybí desítky řidičů. Když se k tomu v minulém týdnu přidala ještě chřipková epidemie, podnik musel dokonce omezit spoje.

Asi padesát řidičů odpadlo kvůli nemoci, dalších skoro 60 chybí dopravním podnikům dlouhodobě. „Nahrazují je stávající zaměstnanci ochotou pracovat přesčas a také asi 93 brigádníků,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel PMDP Michal Kraus.

Řidič si u PMDP vydělá průměrně přes 32 tisíc korun. Základní mzda činí necelých 17 tisíc korun, další peníze má za příplatky či odměny. „Je to málo. Jezdíme ve stresu, silnice jsou ucpané a řidiči agresivní. Každý si to může za ty peníze zkusit,“ poznamenal jeden z nich.

Ekonomický náměstek primátora Pavel Kotas (ČSSD) řekl, že podnik už debatu na radnici o zvýšení mezd řidičům avizoval. Kolektivní smlouva, kde mají nárůst zajištěn, je sice platná až do roku 2022, navýšení ale bude nutné domluvit dřív. „Předpokládám, že k jednání dojde někdy během května a že bude muset pomoci město. Odhaduji, že by to mělo být asi 15 milionů korun na mzdy navíc,“ přiblížil Kotas.

Podle dopravně provozního ředitele PMDP Jiřího Ptáčka je nedostatek řidičů kritický. „Je jich takový nedostatek, že už jim i platíme autoškolu, což je náklad v desítkách tisíc korun a dříve jsme to nedělali,“ uvedl Ptáček.

Přiznal, že je to částečně loterie, protože ne každý je schopen náročné směny v městské hromadné dopravě zvládnout. „Pokud řidič odejde, musí nám odučenou část zaplatit,“ dodal ředitel Ptáček.