Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v těchto dnech kolauduje úpravy jedné z křižovatek nechvalně známé častými nehodami, změny další chystá. Pořád též trvá soudní spor o to, zda má obchvat od obytné zóny Orlík dělit protihluková stěna, nebo ne.

Křižovatka, která už má úpravy za sebou, je v místě, kde obchvat přetíná silnici z Třemošné na Záluží. Stala se tam už řada často vážných dopravních nehod. Velkou část z nich zavinilo nedání přednosti.

Řidiče křižovatka brzy rozdělila na dvě skupiny – jedni ji nazývají nepřehlednou, druzí s ní problém nemají.

Odpůrci kritizovali zábradlí nad podchodem, které brání ve výhledu do kopce na Plzeň. Ředitel plzeňského ŘSD Zdeněk Kuťák tvrdí, že křižovatka všechny parametry splňovala, nicméně změny vyplynuly z bezpečnostního auditu. „Zábradlí jsme posunuli, i když řidiči přes ně hůře viděli hlavně proto, že dělali chybu. Do křižovatky si mnozí nenajížděli tak, aby měli dostatečný rozhled," řekl Kuťák.

Posunout zábradlí ale nebylo jen tak. Zmizelo celé jedno pole o délce tří metrů a kvůli vzniklému místu muselo ŘSD ještě dodatečně zakrýt část podchodu. „V současné době probíhá kolaudace stavebních úprav," dodal ředitel.

Motoristé, kteří si změny všimli, jsou spokojení. „Je to dost, zábradlí vadilo od samého začátku, psaly se tu stížnosti, ale pořád k ničemu nevedly," řekl Karel Pech, který křižovatkou směrem do Třemošné projíždí denně. „Ono se snadno povídá, že si řidiči nenajedou až těsně ke křižovatce a proto nevidí, jenže po obchvatu spousta aut jezdí takovou rychlostí, že mám někdy strach i já, a to jsem řidič z povolání," dodal.

Křižovatka u Diany mezi Třemošnou a Horní Břízou

Za několik měsíců se ŘSD pustí do druhé křižovatky u Diany, kde obchvat kříží silnici z Třemošné do Horní Břízy. Během tří let od otevření obchvatu se tam stalo devět nehod, z toho jedna smrtelná.

Tyto úpravy budou ale jednodušší. „Půjde o překreslení vodorovného značení, ale ne na obchvatu, nýbrž na vedlejších silnicích tak, aby si řidiči uvědomili, že nejsou na hlavní a mají dát přednost v jízdě," vysvětlil Kuťák s tím, že překreslovat se bude na jaře, až to umožní počasí.

Stavba obchvatu na výpadovce z Plzně na Most začala v říjnu roku 2008 a skončila v létě 2011. Stála 921 milionů korun.

Obyvatelé zóny Orlík, nedaleko jejichž domů obchvat prochází, od otevření bojují za to, aby je od silnice dělila protihluková stěna. Obvodní soud pro Prahu 4 vloni dokonce rozhodl, že ŘSD stěnu postavit musí, nicméně ředitelství se proti rozsudku okamžitě odvolalo k městskému soudu v Praze.