Převozník Václav Fráz se s prámem právě vydal na druhý břeh Berounky, kde na nalodění čekali cyklisté. Vodáky jen mlčky sledoval.

„Lidem říkám, že to je poslední ručně poháněný přívoz v republice a dost možná i ve střední Evropě. Když mi nevěří, že ho žene jen proud vody a že to žádný motor nemá, povídám jim: Ve skutečnosti je v řece vodník a ten to tlačí,“ směje se převozník.

Muž se nadrybského přívozu ujal téměř před měsícem. Za tu dobu si, jak říká, stačil všechno jaksepatří osahat. „Trénoval jsem hlavně jen tak přejížděním z jedné strany na druhou a už mi to myslím i jde,“ řekl a vzápětí předvedl ukázkové přistání. Cyklisté nastoupili, zbývalo prám odstrčit od břehu a vybrat od nich jízdné. „Dnes máme takový přívozový den,“ říkala žena. „Už jsme se vezli v Darové, ale tam mají prám s motorem. Tohle je zajímavější,“ uznala.

K tomu, aby mohl převážet, stačil Frázovi průkaz vůdce malého plavidla. „A ten už mám dlouho. Jezdil jsem na lecčems – na plachetnicích i motorových člunech. Po evropských plavebních kanálech jsem se dostal až do Holandska,“ popisoval svoji pestrou minulost. „Co je ale zvláštní, u vodáků, přímo v nějaké organizaci, jsem nikdy nebyl,“ dodal s úsměvem muž z Kaznějova.

„Stejně jako řeka mi tady ale učarovala příroda okolo ní. Třeba támhleta vrba, no to je přeci krásný strom,“ ukazoval převozník k protějšímu břehu.

O zákazníky nemá nadrybský unikát zatím nouzi. „Nejvíce lidí bylo teď v pátek, před prodlouženým víkendem. To byly skoro až davy. No a v sobotu jsem zase převážel asi dvacetičlennou skupinu lidí na dvojkolech, kteří měli nějakou akci. Do toho ovšem začalo pršet, takže jsem jich stačil vzít jen polovinu,“ pokračoval muž.

Přívozu už chybí jen pár drobností. „Bude třeba udělat nejspíš nějakou ceduli, aby si hlavně vodáci všimli, kde prám přistává. Už několikrát mi totiž na tom vybetonovaném břehu zastavili s loděmi, vytáhli je na břeh a šli na pivo. Takže jim vždycky radši ukazuji níž po proudu, kde zastavit můžou,“ konstatoval.

A jak je to v Nadrybech s velkou vodou? „Čím je voda větší, tím přívoz jezdí lépe. Třeba v pondělí byla asi o půl metru nad normál, a to to jezdilo úplně samo. Ani jsem nemusel zabírat bidlem,“ vysvětloval Fráz. „Kdyby ale voda stoupla příliš, asi tak o metr, převážet nesmíme a musíme počkat, až opadne,“ dodal převozník.