Střechy, do kterých už neteče, omítky, které už nejsou oprýskané, čekárny jsou důstojnější.

České dráhy (ČD) v loňském roce investovaly sedm milionů korun nad rámec běžné údržby do téměř padesáti nádraží v Plzeňském a Jihočeském kraji. Pro dopravce to s velkou pravděpodobností byla jedna z posledních takových investic, protože už v tomto roce by dráhy mohly nádražní budovy prodat Správě železniční a dopravní cesty (SŽDC), která se jim pak chce podívat na zoubek důkladněji.

„Finanční prostředky směřovaly především na opravy čekáren a dalších veřejných prostor včetně sociálních zařízení," uvedl za ČD ředitel organizační jednotky Železniční stanice se sídlem v Plzni Jiří Stuna.

Například na nádraží v Klatovech mají od loňského roku vymalovaný vestibul a vyměněné osvětlení, v Plasích se podařilo zrekonstruovat toalety, v Holýšově a Poběžovicích opravit čekárny, vyměnit elektroinstalaci, opravit omítky a vymalovat, v holýšovské čekárně navíc položit novou dlažbu.

„Opravené omítky a vymalované čekárny mají také budovy v Boru u Tachova, ve Starém Plzenci, Nepomuku, Blovicích a Staňkově. Stejná úprava čeká po dokončení stavby stanice také budovu v Horažďovicích-předměstí," uvedla mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Část třetího nástupiště je již hotová. Zbytek musí počkat.Ve Starém Plzenci a Nýřanech chrání lidi čekající na vlak opravené přístřešky přiléhající k budově. „Alespoň něco se udělalo, je to dobře. Ale celé nádraží by potřebovalo generálku," řekl na adresu nýřanské budovy Karel Moravec.

V Plzni si cestující mohli všimnout vymalovaného vestibulu a nových světel ve stanici Jižní Předměstí. Zejména její velká hala však na důkladné opravy stále čeká. Mělo by se k nim ovšem přistoupit po prodeji drážního majetku SŽDC.

Správa si už v mapě vyznačila ta nádraží, která budou opravy potřebovat ze všech nejnutněji. „V celé republice je to asi čtyřicítka budov," potvrdil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Kdy ale k prodeji nádraží dojde, není jasné. Nelze ani stoprocentně tvrdit, že to bude letos. Evropská komise jej sice vloni posvětila, nicméně podle Marka Illiaše si ČD za nádraží představovaly vyšší cenu než 3,2 miliardy korun. „Dozorčí rada ČD s touto cenou momentálně nesouhlasí," řekl mluvčí SŽDC.

Mezi čtyřiceti nádražími, které má správa po celé republice vytipované k přednostním opravám, se nachází také několik z Plzeňského kraje. „Na tomto seznamu jsou například budovy plzeňského Hlavního nádraží, nádraží v Nýřanech, Horažďovicích a také budova Plzeň-Jižní Předměstí. V plánu je tyto budovy v horizontu čtyř let důkladně opravit," konstatoval Marek Illiaš.

Co se týče shánění peněz na opravy a rekonstrukce, má prý SŽDC lepší pozici než současný majitel budov. „Můžeme čerpat prostředky z fondů Evropské unie, to České dráhy jako dopravce nemohou," vysvětlil.