Ve chvíli, kdy čtete tento článek, zbývají jižnímu železničnímu mostu přes Mikulášskou ulici v Plzni buď poslední hodiny, nebo už je minulostí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na pondělní dopoledne naplánovala jeho demolici a tím pádem i start stavby nového. Naváže na modernizaci hlavního nádraží i okolí.

Jižní most má být hotový v srpnu. Během jeho budování ale v Plzni začne ještě další stavba – přesmyk trati z Plzně na Domažlice. Do podzimu jí přibude druhá kolej a zrekonstruuje se šest mostů, zmizí přejezd a přeloží se hlavní silnice I/26.

To vše v rámci modernizace plzeňského železničního uzlu. „Přestavba uzlu, jehož součástí je i obnova obou železničních mostů, byla zahájena v roce 2011. Kompletní dokončení díla, ojedinělého i celkovou výší investice přesahující šest miliard korun, očekáváme do roku 2022,“ informoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Ilustrační foto
Tibetská vlajka? Kraj ji nevyvěsí, město napůl, trojka ano

Během prací má dojít i na opravu památky – plzeňského nádraží. Ale jak je na tom zbytek kraje?

KLATOVSKO

Štěstí má například železniční stanice Velké Hydčice, jedna z mála nehistorických budov na Klatovsku, zřejmě postavená kvůli sousední vápence, se teď opravuje.

Na rok 2022 připravuje SŽDC zásadní generální opravu nádraží v Klatovech a dokončuje práce v Horažďovicích nebo Železné Rudě. Hůře jsou na tom jiné stanice. Například v Dehtíně cestující skryje pouze plechový přístřešek a ve Švihově je fasáda stanice v ostudném stavu a cestujícím slouží pouze čekárna.

DOMAŽLICKO

V domažlickém okrese by si opravu zasloužily zejména některé zastávky lokálek. Třeba ta v Újezdu Sv. Kříže nedaleko Bělé nad Radbuzou. V polorozpadlé zastávce oblepené cáry zašlých plakátů nemají cestující vůbec možnost skrýt se v případě deště, navíc v ní je neustále nepořádek.

Mnohem lépe je na tom třeba Staňkov, kde před čtvrt rokem skončila oprava za osm milionů korun. Další opravy jsou v plánu, dojít by mělo například na Českou Kubici.

ROKYCANSKO

Na Rokycansku se stav železnice i zastávek výrazně zlepšil. Na páteřní trati k tomu přispěla modernizace mezi Plzní a Prahou, díky ní se výrazně změnila stanice Ejpovice, odkud budou vyjíždět spoje do Radnic. Také bývalá zbirožská budova už je zapomenuta, neboť rychlíky staví v Kařezu.

Před několika dny skončila revitalizace trasy z Rokycan do Příkosic a dále do Nezvěstic. Vesměs zde jsou nové přístřešky, ale cestující si při nepřízni počasí stěžují, že je neochrání.

TACHOVSKO

Mezi Plzní a Chebem jsou na území Tachovska všechny nádražní a zastávkové budovy po rekonstrukcích při modernizaci trati kolem roku 2010 v dobrém stavu. Hotovo je i mezi Pňovany a Bezdružicemi, kde obec opravuje poslední neopravenou stanici v Trpístech, kterou odkoupila. A konečně na trati z Plané do Domažlic se začalo s rekonstrukcí tachovského nádraží.

Vietnamci v Plzni slavili příchod nového roku
Vietnamci: ohnivého kohouta střídá rok zemského psa