Ve chvíli, kdy čtete tento článek, zbývají jižnímu železničnímu mostu přes Mikulášskou ulici v Plzni buď poslední hodiny, nebo už je minulostí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na pondělní dopoledne naplánovala jeho demolici a tím pádem i start stavby nového. Naváže na modernizaci hlavního nádraží i okolí.

Jižní most má být hotový v srpnu. Během jeho budování ale v Plzni začne ještě další stavba – přesmyk trati z Plzně na Domažlice. Do podzimu jí přibude druhá kolej a zrekonstruuje se šest mostů, zmizí přejezd a přeloží se hlavní silnice I/26.

To vše v rámci modernizace plzeňského železničního uzlu. „Přestavba uzlu, jehož součástí je i obnova obou železničních mostů, byla zahájena v roce 2011. Kompletní dokončení díla, ojedinělého i celkovou výší investice přesahující šest miliard korun, očekáváme do roku 2022,“ informoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Během prací má dojít i na opravu památky – plzeňského nádraží. Ale jak je na tom zbytek kraje?

KLATOVSKO

Štěstí má například železniční stanice Velké Hydčice, jedna z mála nehistorických budov na Klatovsku, zřejmě postavená kvůli sousední vápence, se teď opravuje.

Na rok 2022 připravuje SŽDC zásadní generální opravu nádraží v Klatovech a dokončuje práce v Horažďovicích nebo Železné Rudě. Hůře jsou na tom jiné stanice. Například v Dehtíně cestující skryje pouze plechový přístřešek a ve Švihově je fasáda stanice v ostudném stavu a cestujícím slouží pouze čekárna.

DOMAŽLICKO

V domažlickém okrese by si opravu zasloužily zejména některé zastávky lokálek. Třeba ta v Újezdu Sv. Kříže nedaleko Bělé nad Radbuzou. V polorozpadlé zastávce oblepené cáry zašlých plakátů nemají cestující vůbec možnost skrýt se v případě deště, navíc v ní je neustále nepořádek.

Mnohem lépe je na tom třeba Staňkov, kde před čtvrt rokem skončila oprava za osm milionů korun. Další opravy jsou v plánu, dojít by mělo například na Českou Kubici.

ROKYCANSKO

Na Rokycansku se stav železnice i zastávek výrazně zlepšil. Na páteřní trati k tomu přispěla modernizace mezi Plzní a Prahou, díky ní se výrazně změnila stanice Ejpovice, odkud budou vyjíždět spoje do Radnic. Také bývalá zbirožská budova už je zapomenuta, neboť rychlíky staví v Kařezu.

Před několika dny skončila revitalizace trasy z Rokycan do Příkosic a dále do Nezvěstic. Vesměs zde jsou nové přístřešky, ale cestující si při nepřízni počasí stěžují, že je neochrání.

TACHOVSKO

Mezi Plzní a Chebem jsou na území Tachovska všechny nádražní a zastávkové budovy po rekonstrukcích při modernizaci trati kolem roku 2010 v dobrém stavu. Hotovo je i mezi Pňovany a Bezdružicemi, kde obec opravuje poslední neopravenou stanici v Trpístech, kterou odkoupila. A konečně na trati z Plané do Domažlic se začalo s rekonstrukcí tachovského nádraží.