„Že může být Anežka ve školce jen dopoledne, značně zkomplikovalo naši situaci. Kdyby nám ji nakonec nevyzvedávala babička, musela bych dát v zaměstnání výpověď,“ říká máma holčičky. Se svou dcerkou jsou rodiče objednaní k dětské klinické psycholožce. Hledali i školku v Plzni, která by zajistila individuální přístup, jejž dítě vyžaduje. Marně. „Jsou zde školky pro mírně retardované děti, které individuální přístup nabízejí, nadané děti mají smůlu,“ dodává maminka.

Jisté řešení nabízejí soukromé mateřské školy, nejsou však zadarmo a ne každý si je může dovolit. „Zařízení pro nadané nebo hyperaktivní děti opravdu v Plzni chybí. Měli jsme zde chlapečka, kterému byla prokázána hyperaktivita. Bylo to náročné, protože ale máme ve třídách méně dětí, můžeme se každému věnovat více,“ popisuje své zkušenosti ředitelka Královské školičky Lenka Králová. Přiznává, že i tak to nebylo s malým neposedou jednoduché. „Museli jsme ho nejdříve poznat a pak jsme zvolili metodu předvídání,“ naznačuje.

„Prostě jsme se snažili, aby ke krizovým situacím vůbec nedocházelo, ne vždy se nám to podařilo,“ pokračuje Králová.

Přijmout takové dítě do školky se ale nebrání. Případ malé Anežky ji tak zaujal, že jí a jejím rodičům nabízí možnost dát dítě k nim do školky na jeden den na zkoušku. „Dítě se v neznámém prostředí nemusí chovat přirozeně, ale můžeme to zkusit a sdělit pak rodičům náš názor na ni,“ nabízí Králová. Dodává, že nadané děti potřebují k dalšímu rozvoji hlavně podnětné prostředí a vymezené hranice, které jim dodávají jistotu.

S tím souhlasí i ředitelka Pedagogicko – psychologické poradny v Plzni Blanka Veselá. „Mamince malé Anežky i ostatním rodičům, jejichž děti se projevují zvýšenou aktivitou, bych radila hlavně vymezit jim hranice a důsledně na nich trvat. Dítě se musí naučit, co smí a kam už nemůže,“ říká Veselá.

Pokud rodiče navštíví poradnu, dostanou výchovné rady a dozvědí se, jak rozvíjet schopnosti dítěte. „Při poradně funguje také skupina nadaných dětí, se kterými pracujeme,“ doplňuje psycholožka. Doporučuje využívat k rozvíjení výjimečných schopností také internet. „Existuje spousta dětských serverů, které obsahují hry, jež rozvíjí dětské myšlení a nadání.“