SŽDC totiž nabízí ke koupi část trati č. 162 Rakovník – Mladotice, konkrétně její úsek mezi Mladoticemi a Kralovicemi.
Na první pohled nejde o nic zvláštního. Jenže nechvalně známá trať je zdevastovaná, rozkradená a zarostlá už skoro dvacetiletými stromky. SŽDC přitom mezi podmínkami účasti v soutěži uvádí, že případný kupující musí dráhu minimálně pět let provozovat. A tím myslí dostat na ni vlak.
A právě tato představa je přímo absurdní. Navíc když SŽDC trať nabízí za 27 milionů korun.
Starosta Mladotic Zdeněk Slach nabídku, jež na obecní úřad přišla s žádostí o její zveřejnění, komentuje hořkým humorem: „Pokud chcete provozovat po dobu pěti let část železniční trati bez kolejí, máte jedinečnou možnost."
Podle SŽDC je ovšem podmínka o provozování železnice zcela v pořádku. Má zabránit hlavně tomu, aby trať výhodně koupili spekulanti a to, co z ní zbylo, například dále prodávali.
„Jedná se hlavně o to, aby v případě, že by došlo ke změně dopravní politiky státu a například kraj se rozhodl znovu objednat osobní dopravu, aby trať byla provozuschopná. Proto je podmínka zachování provozuschopnosti po dobu pěti let od prodeje zbytných tratí požadována i po budoucím majiteli. Neznamená to však, že by ihned po převodu trati musel budoucí majitel investovat prostředky do její obnovy. Toto musí učinit pouze v případě, že k tomu bude po dobu pěti let ode dne prodeje vyzván," vysvětluje mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Po pěti letech by si tedy případný zájemce mohl s jedenáctikilometrovým úsekem trati dělat, co by se mu zlíbilo. Jenže naděje, že si někdo železnici bez kolejí koupí, další miliony pak investuje do toho, aby ji opravil a uvedl do provozu, a pak ji bude také provozovat, je víceméně nulová.
Trať č. 162 začala sloužit v roce 1899. V roce 1997 přišly první problémy, doprava v úseku Mladotice – Čistá se zastavila a vlaky nahradily autobusy. V roce 2001 prodělal úsek mezi Čistou a Kralovicemi rekonstrukci a doprava mezi Rakovníkem a Kralovicemi tedy opět ožila. Úsek do Mladotic však zůstal nesjízdný a postupně chátral. Zloději z něj postupně rozkradli kolejnice, pražce i sloupy.
Mladotická trať je jednou z jednadvaceti, které SŽDC nabízí k prodeji jako nepotřebné. Pokud se ji nepodaří prodat teď, nejspíše přijdou na řadu další pokusy za nižší cenu. Nenajde-li se zájemce, SŽDC nechá vytrhat i zbytek kolejí a trať zanikne nadobro.
Podobná trať, s níž by si nikdo nevěděl rady, teď na Plzeňsku není.
Až ovšem (pravděpodobně v roce 2017) skončí stavba III. koridoru Praha – Cheb, bude třeba najít využití pro trať Plzeň – Doubravka – Chrást, která osiří. Plzeňští radní se už dříve shodli na tom, že se z ní budou snažit udělat cyklo-stezku.