„Ekologický poplatek spočívá v tom, že pokud někdo koupí po 1. lednu 2009 vůz vyrobený před rokem 2000, bude muset při přihlášení zaplatit u nejstarších aut až 10 tisíc korun. Proto chce řada řidičů přihlásit auto ještě do konce roku,“ vysvětlil vedoucí registru vozidel a řidičů plzeňského magistrátu Jiří Marek Podle něj se nařízení týká pouze osobních a nákladních vozidel do 3,5 tuny. Poplatek se bude platit při první registraci ojetého vozidla dovezeného z ciziny v ČR, a pokud je již vozidlo v ČR registrováno, pak také při první přeregistraci vozidla po účinnosti zákona.

Nově od ledna 2009 vstoupí v platnost i sankce za neplacení povinného ručení. Každý, kdo má přihlášené motorové vozidlo a neplatí za ně povinné ručení bude od ledna platit pokutu za každý den, kdy je auto nepojištěné. Pojišťovny tomu říkají příspěvek do garančního fondu, ale je to vlastně pokuta. Pohybuje se od 20 korun za motocykl až po 300 korun za tahač. Příspěvek však nenahrazuje pojištění, takže kdokoli s takovým autem způsobí škodu, bude ji muset jako dosud zaplatit sám.

Proto teď řidiči z registru vozidel také houfně odhlašují nepojízdné vraky. K tomu ovšem potřebují doklad o ekologické likvidaci vozidla. Tím pádem jsou přetížena i všechna vrakoviště. „Máme úplně plnou kapacitu. Jen za tenhle týden jsem odřekl asi dvěma stovkám lidí, kteří chtěli zlikvidovat auto,“ říká Pavel Doležal z vrakoviště v Plzni – Liticích.

Na plzeňský registr vozidel a řidičů nyní denně zavítá na tisíc klientů. „Službu známou jako úřad bez čekání už lidé beznadějně vyčerpali. Najít volný termín je téměř nemožné. Kdo přijde bez objednání, bude čekat dvě až tři hodiny,“ řekl Marek. Podle něj už není možné přidat další úřední dny. „Máme otevřeno v pondělky a středy od 8 do 18 hodin a v úterky a čtvrtky od 8 do 12 hodin. Ve zbylém čase vyřizujeme další nezbytnou administrativu,“ dodal Marek.