Měla to být hotová věc. Od prosince 2017 bude na trati 190 (tedy z Plzně do Horažďovic) jezdit devět nových souprav, které pro České dráhy vyrobí Škodovka. Termín se ale posune. Minimálně o několik měsíců, v nejhorším případě o několik let.

Důvod? Nejednoznačné vyjádření Evropské komise. Problém je v tom, že z dopisu Evropské komise není jasné, zda dotaci, s níž České dráhy počítají, bude možné čerpat i na soupravy na této trati, která patří k nejvytíženějším v regionu.

Plzeňský kraj totiž dopravce nesoutěžil, ale zakázku zadal rovnou Českým drahám. „Podle původních podmínek ministerstva bylo možné získat až 85 % z ceny vozů i při zadání napřímo. Ale dopis z Evropské komise jednoznačný není. Čekáme tedy, až ministerstvo vypíše Operační program Doprava 2 a jak budou nastavené podmínky," vysvětluje vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Pokud by byl program vypsán do konce letošního září, nasazení nových souprav na konci příštího roku by se stihlo. „Jde o zakázku za cca miliardu korun a máme podepsanou rámcovou smlouvu se Škodou Transportation na vozy RegioPanter. Ale teď nevíme, co bude," potvrdil vedoucí regionální pobočky ČD Vladimír Kostelný. V úvahu nyní připadá nejdříve rok 2018. Pokud by bylo nutné trať soutěžit, znamenalo by to odklad o několik let. Záměr se musí oznámit rok předem a samotný tendr by také nějakou dobu trval.