„Dvoukilometrová silnice výrazně usnadní řidičům výjezd na dálnici ve směru na Domažlice. Zároveň se citelně uleví obyvatelům Nové Hospody, jejímž středem projížděly desítky let kamiony do Německa,” říká ředitel plzeňské oblasti ŘSD Zdeněk Kuťák.

Na nové komunikaci vznikly dvě protihlukové stěny a lávka pro pěší dlouhá 139 metrů. Stavbaři museli provést 23 přeložek inženýrských sítí a čtyři přeložky navazujících komunikací. Stavět se začalo v březnu 2009 a silnice měla být dokončena až v příštím roce. „Jsme hotovi, i když kontrakt je až do poloviny roku 2012. Musíme totiž ještě změřit hluk a zareagovat na případný problém,” vysvětluje ředitel.

Stavbu za 630 milionů korun hradilo z 90 procent ŘSD a 65 milionů korun dalo město.

„Je to paráda. Člověk má pocit, že je najednou v civilizovanějším městě. Dostupnost je hned snazší. Teď, když už nebudou potíže s dopravou na domažlické a na Nové Hospodě, uleví se určitě i tamním obyvatelům, náklaďáky jim už nebudou odírat domy,” myslí si řidič z povolání Michal Hromek.

Příští rok neplánuje ředitelství žádnou novou stavbu. Peněz na opravy silnic v Plzni má zhruba stejně jako loni. „Chceme teď vypsat soutěže za 165 milionů korun, abychom hned po zimě začali,” potvrzuje Kuťák. Jde například o část Rokycanské ulice nebo Mikulášského náměstí v koordinaci s městem, Sirkovu ulici a zřejmě i část Domažlické. „Silnice v Plzni máme docela v pořádku, takže to nebudou žádné velké opravy, které by měly fatální význam nebo negativní dopad na dopravu v Plzni,” dodává.

Etapy

První přivaděč - z Litic do Šlovic
Další mimoúrovňová křižovatka - Tyršův sad, K dráze, přeložka Černice, Tyršův sad - Sukova
Předposlední přivaděč Tyršův Sad - Sukova na silnici I/27 z Plzně do Klatov - otevřeno před dvěma týdny
Některé z nich už se budovaly současně s dálničním obchvatem Plzně, jehož poslední část, tunel Valík, byla otevřena v roce 2006