„V pátek večer jsem měl dirigovat Yamagata Symphony Orchestra v Tsuruoce. Uprostřed generální zkoušky, bez jakéhokoli předchozího varování, se země roztřásla tak, jak si nikdo v Čechách neumí představit. V koncertním sále se začal hroutit strop, takže jsme doslova a do písmene vybíhali ven,“ řekl v pondělí odpoledne o jednom ze svých nejhorších zážitků v životě. „Nikdy nezapomenu, jakou hudbu jsem ve chvíli, kdy všechno začalo, dirigoval. Bylo uprostřed Smetanovy Vltavy z Mé vlasti, právě zněla část Svatojánské proudy,“ přibližuje dirigent osudové okamžiky. Je takřka symbolické, že i ty mu zůstanou v paměti spojeny s hudbou.
„Okamžitě vypadla všude elektřina, byl zrušen páteční i sobotní koncert, ale ještě jsem se stačil vrátit do hotelu v Yamagatě. Tam to však znamenalo jedenáct hodin bez elektřiny, jídla, pití, ve tmě. Japonské mobily nefungovaly, jediný já jsem se dovolal, a to až manželce do Plzně. Na pevnou linku, na kterou teď nedám dopustit,“ vypráví Jiří Štrunc už naštěstí v Plzni.
„Nikomu nepřeji strach, který jsem prožívala, než se mi manžel ozval. Ale klidnější jsem byla, až když jeho letadlo opustilo japonskou půdu,“ svěřila se mezzosopranistka plzeňské opery Jana Piorecká, jež přes všechnu tragédii musela v neděli zvládnout Hátu v Prodané nevěstě na festivalu ve Skutči.
„Cesta do Tokia byla potom celým řetězem štěstí,“ pokračuje Jiří Štrunc. „Pro japonskou violoncellistku, která měla být sólistkou koncertu, přicestoval do hotelu strýc z jiné části Japonska. Naštěstí jel rychlovlak do Tokia a naštěstí z Tokia odlétalo letadlo do Paříže, kterým jsem měl cestovat, i kdyby tragédie nebylo,“ řekl Deníku jedním dechem plzeňský dirigent.
Už se prý těší na čtvrteční představení oper Ženitba a Gianni Schicchi v Divadle J. K. Tyla v Plzni a doufá, že tady jej žádná katastrofa nečeká.