VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na billboardovou kampaň vydělaly odpadky

Plzeň - Řada respektovaných plzeňských osobností se rozhodla podpořit Plzeňskou teplárenskou a její plány vystavět v Plzni u Chotíkova spalovnu. Co je k tomu vede? Finance prý ne.

19.1.2011
SDÍLEJ:

Řada respektovaných plzeňských osobností se rozhodla podpořit Plzeňskou teplárenskou a její plány vystavět v Plzni u Chotíkova spalovnuFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

"Byl jsem osloven Plzeňskou teplárenskou, sám bych se takhle nevystavoval," říká přednosta Chirurgické kliniky FN Plzeň Vladislav Třeška, který se na billboard nechal vyfotit v bílém plášti. Své sympatie spalovně na plakátu vyjadřuje i herec Martin Stránský. "Je to lepší než donekonečna zahrabávat odpadky pod zem," prohlásil Stránský.

Chotíkovské zařízení podporuje i hokejista Martin Straka, fotbalista Pavel Horváth nebo ředitelka Kojeneckého ústavu s dětským domovem v Plzni Jana Tytlová. Není bez zajímavosti, že se na billboardech objevily tváře společností, jež městská teplárna jakkoli veřejně podporuje. Například část výtěžku z dražby letošního luxusního teplárenského kalendáře mířila právě do kojeneckého ústavu. Obě strany však shodně tvrdí, že to spolu přímo nesouvisí a že nejde o žádnou protislužbu. "Plzeňská teplárenská nás podporovala i dřív, příčinná souvislost v tom není," tvrdí ředitelka Tytlová, která zároveň říká, že za kampaň žádnou finanční odměnu nedostala.

"Žádná z oslovených osobností za to nedostala ani korunu," podotýká mediální poradce Plzeňské teplárenské Jaroslav Hudec. Přiznává, že o podporu známých tváří firma stála, ale ne za cenu finanční kompenzace nebo jakýchkoli protislužeb. "Problematiku spalovny jsme každému z nich vysvětlili a požádali o spolupráci," dodal Hudec. Na masivní billboardovou kampaň podle něj vydělává skládka v Chotíkově. Vloni měla teplárně přinést asi pět milionů korun, z nichž podstatná část šla právě na ´osvětovou kampaň´. "Billboardy není jediná část, založili jsme i stránky na facebooku a lidé do schránek dostali leták s informacemi," vysvětlil Hudec.

Martin Hyťha z ekologického hnutí Děti Země připomíná, že zcela nezištně se osobnosti ve prospěch spalovny zřejmě neangažují. "Pochybuji, že by všichni byli přesvědčeni, že je velká spalovna pro Plzeň to nejlepší," míní Hyťha. Sdružení minulý týden podalo stížnost na Krajský úřad v Plzni kvůli posudku vlivu spalovny na životní prostředí.

Hudec: Teplárna není vyděrač

Mediální poradce Plzeňské teplárenské Jaroslav Hudec tvrdí, že vybrané osobnosti oslovila teplárna sama a že za kampaň nedostal nikdo ani korunu.

Vposlední době se vPlzni objevily billboardy, na nichž známé plzeňské osobnosti propagují spalovnu…
Ano, je to součástí osvětové informační kampaně, která probíhá už několik let. Vprvní fázi jsme museli přesvědčit občany Chotíkova a Města Touškova, že jim spalovna nebude škodit, ba naopak. To se nám podařilo, což potvrdilo i referendum zroku 2009. Od začátku je největším nepřítelem samotné slovo spalovna. Cítíte vněm něco špinavého, ošklivého, upatlaného a smrdí to, a možná nás to dokonce i otráví. To je obsahem slova spalovna, jak si ho lidé představují. A naším úkolem je vysvětlit lidem, že to tak není.

Daří se vám to?
Jsou tři skupiny lidí. První jsou absolutní odpůrci, ekologičtí aktivisté a nebál bych se ani slova fundamentalisté. Ti mají svoji pravdu a ty nepřesvědčíme nikdy. Dalších cca 60 procent tvoří příznivci ekologické likvidace odpadů, kteří vnímají racionální argumenty, pomáhá jim například i zahraniční vzor. Když se můžou spalovat odpady vRakousku, Německu, Švýcarsku a jinde, proč by to nešlo i u nás.

A ta třetí skupina?
To je přibližně 25-30 procent lidí, kteří jsou vyděšeni informacemi od ekologů a vnímají spalovnu velmi emotivně. To jsou lidé, kteří trpí nedůvěrou například kpolitice, jsou vyděšeni a mají strach. A právě na ty musíme zapůsobit zase emotivně.

Tedy kampaní se známými tvářemi zPlzně?
Přesně, i když to je jen špička ledovce. Právě vtom nám vyšly vstříc některé osobnosti, které daly najevo, že spalovnu podporují a že stouto problematikou seznámily. Kromě těch lidí na billboardech nám podporu slíbily i další osobnosti.

Oslovovali jste vy je nebo se někdo ozval vám?
Oslovili jsme my je. Původně jsme vybrali asi dvojnásobný počet osobností – některé nám sice podporu vyjadřují, ale ne na billboardu.

Objevují se tam lékaři, sportovci i herec. Podle čeho jste vybírali, kdo se stane ´tváří spalovny´?
Chtěli jsme oslovit široké spektrum lidí, hlavně jsme tam nechtěli politiky. Je tam významný plzeňský lékař, který oslovuje jednu skupinu, vedle něj hokejista, vkterého mají lidé milující hokej obrovskou důvěru, nebo fotbalista. Zároveň je tam herec Martin Stránský, ale i ředitelka kojeneckého ústavu, která zapůsobí na mámy.

Stěmi všemi jste se sešli a požádali je o pomoc?
Ano, všem jsme to vysvětlili, ukázali jim příklady ze zahraničí a oni se rozhodli, že spalovnu podpoří. I proto, že mají kPlzeňské teplárenské určitou důvěru, vždyť snimi spolupracujeme už asi deset let.

Dostali za kampaň i finanční odměnu?
Nikdo znich za to nedostal ani korunu.

Teplárna podporuje kojenecký ústav, nemocnici, ale i fotbalisty a hokejisty. Nejde tedy vlastně o jakousi protislužbu?
Teplárna podporuje tyto instituce, i když fotbalisty a hokejisty výhradně mládež, ne A tým, už deset let. Nikdo znich rozhodně nedostane žádný bonus za to, že vyjádřili podporu spalovně.

A naopak?
Ani tak. Znaší strany rozhodně nešlo o nátlak typu ´když se nevyjádříte, nedostanete nic´. Osobně jsem přišel za ředitelkou Tytlovou se slovy Nepřicházím jako vyděrač, ale jako prosebník o pomoc.

Kolik tato kampaň stála?
Teplárna provozuje skládku v Chotíkově, z níž vzniká zisk. Za loňský rok to pro teplárnu bylo pět milionů korun, což je jen procento zisku Plzeňské teplárenské. Generální ředitel Tomáš Drápela se proto rozhodl, že tyto peníze půjdou zpět do osvětové informační kampaně. Není tedy placena z rozpočtu za prodej tepla, elektrické energie. Ta částka pět milionů korun se za rok nevyčerpala, použila se pouze část.

Hyťha: Lepší by byla veřejná diskuze

Martin Hyťha z ekologického hnutí Děti Země kritizuje kampaň teplárny, potřebnější by prý byla veřejná diskuze.

Co říkáte kampani, vníž známé plzeňské osobnosti podporují spalovnu?
Osobně jsem je neviděl, nebyl jsem teď příliš vterénu. Nevím, jaký měli tito lidé motiv, aby tímto způsobem spalovnu propagovaly, ale je škoda, že není zájem, aby probíhala veřejná diskuze kproblematice zpracování odpadů. Tady je vidět, že Plzeňská teplárenská má dostatečnou finanční kapacitu, aby mohla dělat takovouhle kampaň na podporu svého záměru.

Teplárna i oslovené osobnosti tvrdí, že za kampaň nebyla finanční odměna…
Je možné, že ty konkrétní osoby nedostaly ani korunu, ale je to složitější. Nemám přehled, koho všeho sponzoruje teplárna, ale dokážu si představit, že pokud přispívá například na hokejový tým, tak pro některé hráče to bude součást motivace, proč představovat tento záměr. Vněkterých případech vtom určitě budou tyhle motivy spíš, než že by všechny osobnosti byly přesvědčeny, že velká spalovna je pro Plzeň to nejlepší.

Máte vplánu nějakou ´protiakci´?
My nemáme kapacitu na to, abychom si zaplatili nějaké billboardy třeba sjinými osobnostmi. A navíc tohle ani není naším cílem. Zvažujeme, jaké další kroky se dají podniknout. Minulý týden jsme také podávali stížnost na Krajský úřad, který nechal zpracovat posudek o vlivu spalovny na životní prostředí. Ani nepředpokládám, že jí vyhoví, takže ji budou muset postoupit nadřízenému orgánu, kterým je Ministerstvo životního prostředí ČR.

Kčemu by to mohlo vést? Čeho tím chcete docílit?
Netroufám si odhadnout, jak to dopadne, ale pokud by ministerstvo uznalo, že je rozhodnutí kraje nesprávné a nezákonné, a zrušilo by ho, muselo by pravděpodobně znovu proběhnout zjišťovací řízení nebo by proběhl celý proces posuzování. A to je klíčové pro to, aby se vyhodnotilo, které řešení by bylo pro plzeňský komunální odpad nejlepší.

Autor: Miroslava Tolarová

19.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Asistenční pes s vámi nesmí, slyšela vozíčkářka v obchodu

Pavel Vrba

Vrba: Máme co napravovat

Disco tanec v Lokomotivě

Plzeň – Soutěž startuje v neděli v 8:30 hodin.    

SLEDUJEME ON-LINE

Volební místnosti se zavřely

/FOTOGALERIE/ Voliči v Česku rozhodovali o tom, jaké složení bude mít nová Sněmovna, a tím i budoucí vláda. Svými hlasy ovlivní také to, co přinesou příští zákony nebo jakou podobu bude mít státní rozpočet minimálně na příští rok. Určovat by to mohli zástupci 31 stran a hnutí, práh dolní komory ale v roli poslanců překročí jen menšina z nich.

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Plzeňsko - Posilněn alkoholem a bez řidičského průkazu usedl za volant jednatřicetiletý řidič, který v noci na sobotu havaroval u Chotíkova na Plzeňsku. Kromě toho, že nadýchal bezmála dvě promile, se ukázalo, že nikdy nevlastnil řidičák.  

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení