Ten vyrůst musel, protože původní Masarykův most byl v tak špatném stavu, že po něm auta jezdit nesměla.

Ale ne všechny plzeňské mosty mají takové štěstí. Na opravu musí čekat dlouhá léta. „V Plzni takřka nemáme žádný most, který by odpovídal dnešnímu množství dopravy," říká mostní inženýr Josef Hlavnička. Problém vidí hlavně v tom, že řidiči se zatím nemůžou vyhnout centru. Po západním okruhu, který spojí Borská pole se Severním Předměstím, lze zatím jezdit jen prstem po mapě.

Například historický Rooseveltův most je úzký a nevyhovující pro tolik aut a Tyršův most v Doudlevcích má silně poškozená ložiska a mostní závěry. „Vadí mu průjezd těžkých vozidel," dodal Hlavnička s tím, že rekonstrukce je už připravena.

Opravu potřebuje také nejdůležitější spojnice Lochotína s centrem města – most Generála Pattona. Jeho oprava měla začít příští rok, Ředitelství silnic a dálnic však s pracemi začne až v březnu 2016. „V roce 2015 bude Plzeň Evropské hlavní město kultury, a přestože máme ověřeno, že kolaps dopravy by nastat neměl, nechceme nic riskovat," vysvětluje posun šéf plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák.

Rekonstrukce mostu, při které se opraví celý svršek až na nosnou konstrukci, bude trvat téměř tři roky. „Tramvaj bude jezdit po jednokolejce, auta vždy po neopravované části," popsal Kuťák. Po dokončení přibude jeden jízdní pruh směrem do centra. Účet za opravu se pohybuje kolem 240 milionů korun, z toho by 30 milionů Kč mělo zaplatit město.

Město Plzeň má ve správě cca 110 mostů, lávek a podchodů. Ty největší, jako je most Generála Pattona, loni opravený most U Jána či most na Belánce, patří státu a o dalších zhruba sedmnáct mostů (například Tyršův) se stará Plzeňský kraj.

Nový most na Jateční

Hejtmanství patří i nový most na Jateční, auta na něj vjedou poprvé 23. června. Ve stejné době začne rozebírání provizorního vojenského mostu, který tu stojí od července 2008. „Jeřáby vždy kus mostu posunou k břehu a dělníci jej rozeberou. Bude to trvat 5-6 týdnů," uvedl Michal Nedvěd z krajské správy a údržby silnic.

V příštím roce mohou začít práce na mostu u Baumaxu na Rokycanské třídě. Po povodních je jeho spodní část v havarijním stavu. „Není na spadnutí, ale je nutné most opravit," podotýká ředitel Kuťák. Oprava potrvá dva roky a stát má 90 milionů korun. Kdy opravdu začne, záleží na tom, kdy Ministerstvo dopravy ČR pošle peníze. Rokycanskou třídu by chystaná akce neměla ochromit, zavřený bude most vždy jen v jednom směru.

Most na Rokycanské

V souvislosti s úpravami Borské ulice se začalo mluvit i o případném rozšíření a rekonstrukci mostu na Belánce na Klatovské třídě. „Plánuje se jeho rozšíření pomocí výsuvné konzole nad železniční trať," uvedl Kuťák.