„Dočasné omezení chápeme, ale je vidět, že se ze slova dočasné stalo slovo trvalé," rozčilují se manželé Irena a Jiří Nápravníkovi ve stížnosti, kterou zaslali na Krajský úřad. Právě ten je totiž podle nich tím orgánem, který může za to, že jim pod okny denně projedou stovky nákladních aut. V roce 2004 začal pro kamiony platit zákaz vjezdu na Roudnou, pak přišla dočasná výjimka. Ta ale trvá dodnes. Už loni proto Roudenští požadovali po náměstkovi hejtmana pro dopravu Jaroslavu Bauerovi vysvětlení, proč se od roku 2008, kdy kamiony začaly na Roudnou znovu proudit, nic nezměnilo.

„Vyskytly se problémy při majetkoprávním vypořádání s vlastníky pozemků, proto se termín prodlužoval," odpověděl jim tehdy Bauer. Vedení kraje na stavbu nového mostu a opravu toho stávajícího žádalo o čtvrt miliardy z evropských fondů. „Stavební práce by mohly být zahájeny v jarních měsících 2012," informoval je Bauer.

„Rok uplynul a sliby nebyly ani započaty!" kroutí hlavou Roudenští. Tvrdí, že jejich 140 let starý dům není schopný čelit náporům těžkých nákladních automobilů a vysokých kamionů. „Když se takové kolosy míjí, náš dům se otřásá jako při zemětřesení. Máme v rodině osmiměsíční dítě, kterým to vždy doslova otřese," upozorňuje Irena Nápravníková s tím, že domy v ulici Na Roudné stojí na pískovcovém podloží stále podmáčeném od povodní v roce 2002. „Co když se některý dům kvůli otřesům zřítí? Co když v něm někdo zahyne?" nechce ani domýšlet Plzeňanka.

Jenže kamiony budou Roudnou projíždět ještě minimálně rok a půl, spíš déle. Práce na stavbě nového mostu začnou nejdříve letos na podzim. A důvod zpoždění? „Smlouva o dotaci z EU byla podepsána déle, než jsme počítali," potvrdil Martin Vít z krajské správy a údržby silnic, který má tento projekt na starosti.

Kdo most v Jateční ulici postaví, určí druhé kolo výběrového řízení, které právě probíhá. O zakázku za přibližně 340 milionů korun se uchází zhruba deset stavebních společností a sdružení firem.

Na projektu se cca 80 miliony korun podílí i město, které platí cyklostezku, chodníky a také zastávky MHD. Jeho úkolem také bylo zajistit část pozemků čističky odpadních vod, přes které nová komunikace povede.

„Součástí projektu je také renovace původního historického mostu, který bude určen pouze pěším a cyklistům," doplňuje Vít. Po dokončení prací v první polovině roku 2014 by měl zmizet provizorní vojenský most.