My jsme ho během přípravy zastihli s manželkou Evou a jejich dvěma syny. Vláčky jsou totiž u Němečkových doslova rodinnou záležitostí.

Model se do 9. března usídlil v podkroví muzea. „Kolejiště je od tunelu po tunel 18 metrů dlouhé, nechá se ale přizpůsobit, protože ho tvoří 34 segmentů, které lze mezi sebou kombinovat," říká muž, který pracuje jako hasič a vláčky ho baví od šesti let. Přinejmenším mladší ze synů prý bude v jeho koníčku pokračovat. „Je to ještě větší blázen, než jsem já," směje se.

Před zahájením výstavy Němeček seznamoval svého kolegu s řízením trati, instruoval ho, která kolej má kdy být volná a proč… To proto, že u kolejiště bude muset každý den někdo být. „Budeme se střídat. Model bude v provozu od 13:00 do 17:00 hodin ve všední dny kromě pondělí, o víkendech od dvou do pěti," zve Němeček všechny.

Ovládání modelu je prý jednoduché, ačkoliv se vlaky jen hemží. „Nejkratší souprava je samotný motorák M240, nejdelší je nákladní vlak na uhlí, který má 21 vagonů a táhnou ho tři lokomotivy. Měří 2,62 metru," popisuje a upozorňuje na nový kamerový vůz, který vznikl během uplynulého týdne. „Záběry z kolejiště přenáší přímo na televizní obrazovku," dodává.

Jinak se kolejiště chlubí kompletním zabezpečením stanice včetně návěstidel a osvětlení, mašinky jsou ozvučené a parní lokomotivě se dokonce dýmá z komína. „Jezdí tady i autobus, který by měl zastavovat na červenou na přejezdech," dodává.

Eva Němečková tvrdí, že ji manžel k modelům vláčků přivedl. Bez obav prý lze říct, že nejde jen o koníček velkých kluků. „Dá se do toho snadno zamilovat," přikyvuje manželka. „Základy ovládání umím, ale do modelování se nepouštím, to je na manželovi," podotýká žena, načež se však její manžel ozve s připomínkou: „Sázela stromečky!"

Žena už pak jen dodá, že díky společné vášni má Ježíšek každý rok méně práce: „Vláčky dostává manžel i syn."