Přechod na samoobslužné zóny však nelze chápat jako odklon od styku s veřejností, předpokladem je naopak komunikaci s uživateli kvalitativně zlepšit. „To umožní právě odstranění repetitivních činností z pracovních náplní našich zaměstnanců̊ pomocí současných technologií. Přenechání práce robotům umožňuje posílit jiné oblasti činnosti naší knihovny a pouhé převedení zaměstnanců na nové pozice bude multiplicitním ekonomickým přínosem celého projektu pro naši organizaci,“ říká ředitel SVK PK Daniel Bechný.

Zdroj: Youtube

Postup u samoobslužných zón je jednoduchý, vracené knihy uživatelé vkládají do návratových automatů, které je podle čipů třídí do příslušných košů. Čtenář se zde ihned dozví, zda má nějakou upomínku, kterou může díky dalšímu automatu/selfchecku zaplatit platební kartou nebo hotově. Výpůjčku si může na selfchecku také prodloužit, případně si vyzvednout objednané knihy připravené v regálech na základě svého ID a počátečního písmene příjmení. „Všechny dokumenty jsou opatřené RFID čipy. Při odchodu ze samoobslužné zóny musí čtenář projít bezpečnostní bránou, která případně zvukově i vizuálně signalizuje, že kniha nebyla systémem zpracována,“ dodal Bechný.

Náklady na novinku v provozu Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje se vyšplhaly na téměř šest milionů korun; sedmdesát procent nákladu pokryla dotace od Ministerstva kultury České republiky v rámci programu VISK, zbytek investoval Plzeňský kraj.

Zdroj:Studijní a vědecká knihovnaPlzeňského kraje

Venkovská prodejna, ilustrační foto.
Obyvatel na venkově ubývá. Udržet si tam prodejnu je stále těžší