„Trochu nás mrzí, že i místní lidé vozí děti do Všerub a do Plzně. Podle mě má výuka v tak malé škole svoje velké výhody. Já také chodila sem a řekla bych, že jsme se naučili větší samostatnosti,“ svěřila se starostka Líšťan Věnceslava Šulová.

I když ale chodí do zdejší základky tak málo dětí, podporovat ji chce i nadále. „Stojí to peníze, ale obec bez školy je jako ryba bez vody,“ míní starostka. Každoročně stojí obec provoz školy zhruba půl milionu korun. „Loni byly ale výdaje vyšší, protože se tu měnila okna, dostali jsme dotaci z Krajského úřadu na střechu a koupili jsme nové lavice,“ doplnila Šulová.

Stejně jako jí se ve škole líbilo, společná výuka baví i žáky. Například při hodině prvouky si učitelka a vychovatelka Sylvie Pražmová vezme prvňáčky na koberec a děti tu třídí obrázky podle ročních období. Například draka do podzimu, velikonoční vajíčka do jara a podobně. Pak se zkoušejí dny v týdnu. I třeťáci mezi tím probírají podobnou látku, jen mají o něco složitější úkoly. Při naší návštěvě tu druhá třída není, protože Jana onemocněla. I tak to má učitelka zřejmě dost náročné na přípravu, ale pro děti je společná třída očividně výhodou. „I ty menší občas něco od těch větších pochytí. Někdy překvapí. Kuba například dneska odpovídal na otázky třeťáků,“ prozrazuje Pražmová.

Kromě toho, že žáčci občas zaslechnou látku těch starších, když mají svůj úkol hotový dříve, mají učitelky naprostý přehled o tom, komu co jde a v čem má rezervy. Vždyť je jich sedm a mohou se tak každému věnovat individuálně. A také děti si mezi sebou pomáhají. „Pavlínka mi občas poradí,“ svěřil se Kuba.

V líšťanské škole, kde mají děti k výuce i počítače, pak ještě hlavní předměty (matematika, český a anglický jazyk), učí ještě ředitelka Miroslava Siváková. Ta tady končí a vedení obce za ni hledá náhradu. V příštím týdnu má rozhodnout o tom, která z nových adeptek vyhraje výběrové řízení.