Metodici prevence jsou totiž přetíženi. Na situaci ředitelé vzdělávacích institucí dlouhodobě upozorňují.

Slovní napadání, v některých případech i fyzické násilí řeší na 1. základní škole v Plzni třikrát až čtyřikrát do roka. Když se takové příznaky šikany objeví, nastupuje metodik prevence rizikového chování. Na škole mají dva pracovníky, na prvním a druhém stupni. „Musí mapovat vztahy mezi dětmi, mluvit s každým z nich. Pak nastupují ještě kolečka rozhovorů s rodiči. Zasedání výchovné komise a zpětné zjišťování, jak se stav změnil. To samozřejmě zabere hodně času," upozornil ředitel Radek Dolenský. Potíž spočívá v tom, že metodici mají plný úvazek jako učitelé, primárně se tedy věnují výuce. „Mají za úkol nejenom řešit, když se něco stane, ale také preventivně vyhledávat rizikové situace. To při plném úvazku nejde efektivně zvládat," podotkl Dolenský. Doplnil, že už několik let na nevyhovující stav poukazují a své podněty dávají na krajský úřad.

35 milionů
- suma, kterou by kraje měly dostat, podpoří spolupráci školních metodiků s krajskými
- půjde o podporu jednotlivých individuálních projektů organizací (nestátních neziskových organizací, škol, školských zařízení apod.) jako dosud a současně cílenou podporu systémových krajských preventivních programů  

Se šikanou bojují rovněž na plzeňské 28. ZŠ. Ročně se setkají přibližně s pěti případy, potíže se vyskytují převážně v přímém kolektivu na druhém stupni. Pavla Jedličková, jež stojí ve vedení devítiletky, finanční podporu vítá, nicméně zásadní je podle ní uvolnit ruce metodikům prevence. „Mají hodně naloženo, ale nemají žádné úlevy. Z mého pohledu by potřebovali přibližně pět až sedm hodin týdně, které by měly vyhrazené pouze na tuto činnost. Velmi by nám to pomohlo," doporučila ředitelka.

Stejného názoru je i Ivana Vočadlová, jež působí na 16. ZŠ Plzeň a věnuje se případům šikany. „Jakožto výchovná poradkyně mám vyhrazené tři hodiny týdně, což kolegové metodici nemají. I tak nám povinností přibývá a práci komplikuje papírování. Když nechci ani jedno odbýt, nastavuji to ze svého volna. Chodím do práce v šest hodin, abych stihla administrativu, od osmi jdu učit. Ideální by skutečně bylo snížení úvazku," řekla Vočadlová. Aby devítiletka zlepšila bezpečnost, dochází před začátkem a koncem výuky ke škole ještě asistentky prevence kriminality. „Kolikrát jsme svědky toho, že dva žáci chtějí šikanovat jednoho mladšího. Je potřeba tomu včas zabránit, což se nám daří," uvedla Renata Tišerová, jež pracuje u plzeňské městské policie.

Zabránit úmyslnému, zpravidla opakovanému ubližování se snaží též na Gymnáziu a Střední odborné škole v Plasích. Stejně jako z předchozích institucí i tady zaznívá, že mimo finanční podpory je důležité především snížení současného úvazku metodikům prevence.

Vytoužené změny, po nichž ředitelé i zaměstnanci vzdělávacích institucí léta volají, se v budoucnu snad dočkají. Zkrácení přímé vyučovací povinnosti metodiků prevence je součástí návrhu novelizace o pedagogických pracovnících. Koncepci podporuje také krajský odbor školství.