Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MHD zdarma? V Plzni asi ne

Plzeň – Jezdit v Plzni veřejnou dopravou zadarmo nebo jen za korunu? Mnoho lidí by to uvítalo a klidně by pak vyměnili pohodlí auta za autobusy, trolejbusy či tramvaje. MHD zdarma funguje například v Hořovicích nebo v Třeboni, za korunu ročně se pak jezdí ve Frýdku-Místku.

18.8.2014 21
SDÍLEJ:

Nové ovládání v původním přístrojiFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

To jsou ale všechno města mnohem menší než Plzeň, kde navíc jezdí pouze autobusy. Ve Frýdku-Místku zavedli korunové jízdné před třemi a půl lety. „Roční předplatné stojí korunu, když někdo jede jednorázově, zaplatí deset korun," vysvětluje Jan Širc, předseda frýdecko-místecké komise pro dopravu s tím, že hlavním cílem bylo omezit dopravu i v centru. A to se podařilo, aut ubylo a nárůst cestujících je až padesát procent.

„Zdarma se jezdí i v estonském Tallinu, který má půl milionu obyvatel a najdeme tam všechny tři trakce – tramvaje, trolejbusy i autobusy," říká ekonomka Dita Portová (Veřejné zájmy), podle níž by zavedení jízdného zdarma bylo reálné i v Plzni. Je to koneckonců i jeden z bodů, s nímž jde do podzimních voleb. A není sama. Vedle hazardu je razantní zlevnění jízdného tématem i pro hnutí Změna pro Plzeň vedené aktivistou Martinem Markem.

Že by doprava zdarma v Plzni reálná byla, současný ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) nevylučuje. „Není to utopie, je to ale jen politické rozhodnutí. Neumím si představit, z čeho bychom zaplatili výpadek 296 milionů korun, které plzeňské dopravní podniky ročně z jízdného získají," říká Zrzavecký.

Město by podle něj muselo omezit některé služby nebo například zvednout daň z nemovitosti. I ve Frýdku-Místku musí radnice na dopravu doplácet více – ´dotace´ dopravním podnikům se podle Širce zvedla o devět milionů na současných 23 mil. Kč. Přesto tamější dopravní podnik do tohoto systému zapojuje stále další obce. „Doteď to fungovalo v jedenácti okolních obcích, teď jich přibude dalších sedm," upřesnil Jan Širc.

Jenže zlevnění v Plzni nejspíš nehrozí. Nejen že k tomu není politická vůle velkých stran, ale navíc je tu depo dopravních podniků, které město bude splácet příštích 29 let.

Dopravní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček k tomu říká, že cestující cena dopravy nepálí. „V průzkumech je až na třetím místě. Za mnohem větší problém Plzeňané považují prostředí a nepřizpůsobivé občany ve vozech," tvrdí Ptáček.

Cena jízdného se v Plzni zvedala naposledy v roce 2012, a to dost výrazně. Jednotlivé jízdné z dvanácti na šestnáct, resp. osmnáct korun. „Jediné, co zdražení přineslo, je více černých pasažérů," míní Portová. Jen za loňský rok revizoři v Plzni odhalili 56 tisíc pasažérů bez platné jízdenky, což je nejvíce v historii. Dopravní podniky nárůst vysvětlují mimo jiné i vyšším počtem revizorů.

Autor: Miroslava Tolarová

18.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Dominik Kubalík

Škodovka prohrála, přesto je první

Ilustrační foto
2

Sedmiletý chlapec jel načerno, dluh přišli vymáhat exekutoři

V Privamedu se otevírá Centrum mamografického screeningu

Plzeň - Začátkem října vyšetřila plzeňská nemocnice Privamed první pacientky ve svém nově otevřeném Centru mamografického screeningu. Pracoviště disponuje nejmodernějším přístrojovým vybavením v tomto oboru.  

Šoféři nedodržují přestávky

Plzeňský kraj – Policisté kontrolovali v celém kraji řidiče náklaďáků a autobusů.

Naši prvňáci ze 7. ZŠ Plzeň

Plzeňsko - Ve středu 18. října najdete v Plzeňském deníku prvňáky ze 7. ZŠ Plzeň. Nezapomeňte si koupit noviny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení