„Učitelky by měly svoji výuku přizpůsobit tak, aby vyhovovala také chlapcům,“ říká Marie Mašková, která se již léta věnuje psychoterapii se zaměřením právě na děti. „Chlapci jsou sice pomalejší v chápání, ale za to se umí více soustředit na učení než dívky. Mají také větší nadání na matematiku a přírodní vědy. Nejsou také tak přizpůsobiví změnám,“ vysvětluje. „Školačky se zase snáz naučí faktickým znalostem, ale spíše povrchně, nejdou v učení tolik do hloubky,“ pokračuje Mašková.
U malých školáků je podle doktorky Maškové nejdůležitější motivace. „Ve společnosti je stále zakořeněna mylná domněnka, že chlapci mají tendenci k problémům ve škole a záškoláctví, ale není to pravda. Každé dítě se chce dozvědět co nejvíce, chce objevovat nové věci a hlavně chce slyšet odpovědi na svoje otázky. Nejhorší věc pro dětskou duši je neustálá kritika a srovnávání s ostatními. Na to by měli rodiče i učitelky pamatovat,“ říká doktorka, za kterou chodí i prvňáčci s psychickými a vývojovými problémy. „Většinou se jedná o problémy se soustředěním nebo školní zralostí, mnozí rodiče mají také pocit, že jejich ratolest je nějakým způsobem jiná a mají strach, aby zapadla do třídního kolektivu,“ dodává.
Počty prvňáků v Plzeňském kraji
celkem: 6029
dívky: 2789
chlapci: 3240
V Plzeňském kraji vzrostl v tomto roce počet nových školáků více než o stovku dětí. „Počet budoucích prvňáků, kteří se v kraji dostavili k zápisu, dosáhl 6029, z toho téměř tisícovka dětí šla k zápisu po odkladu,“ řekla Deníku Bohumila Beranová, tisková mluvčí Ústavu pro informace ve vzdělávání. Podobná situace se podle ní opakuje i v ostatních krajích republiky.