Se strojovým uklízením a kropením velkých výpadovek a silnic v centru začala radnice před dvěma roky. „Zajišťuje ho městská organizace Správa veřejného statku (SVS), která na to má ve svém rozpočtu dva miliony korun,“ řekl náměstek primátora Miloslav Šimák (ČSSD).

Zatím není jasné, zda se zvětší rozsah čištěných komunikací, nebo se bude čistit v kratších intervalech. Dohodnout by se na tom mělo SVS spolu s obvody, které mají připravit harmonogram prací.

Problém zvýšené prašnosti je v Plzni značně aktuální. Podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí a zdraví znečištění ovzduší v Plzni už vyčerpalo počet dní, po které smí být legálně překročen limit pro polétavý prach. Čtvrť Lochotín se tak zařadila mezi oblasti, kde jsou obyvatelé nuceni dýchat vzduch znečištěný prachem více, než připouští platná směrnice o ovzduší. Denní limit pro znečištění prachem je 50 mikrogramů na metr krychlový a je povoleno ho překročit pětatřicetkrát za rok. „Monitorovací stanice Plzeň - Lochotín ale podle údajů meteorologů zaznamenala překročení limitu po šestatřicáté už 16. března, uvedl Šuta. „Je alarmující, že ve městě už byly vyčerpány počty dní, kdy ještě lze akceptovat zvýšení limitu prašnosti,“ konstatoval Šimák.

SVS čistí a kropí městské, ale také státní a krajské silnice. Jejich správci Ředitelství silnic a dálnic nebo krajská správa a údržba silnic má povinnost je uklidit dvakrát do roka - na jaře a před zimou. V intervalech mezi tím se o čistění stará město. „Je to teprve třetí rok, kdy město přistoupilo k údržbě a kropení i na komunikacích, které nepatří městu. Ve městě ale žijí lidé a těm může být jedno, komu silnice patří a komu ne,“ uzavřel Šimák.