14 nejčastějších alergenů
- obiloviny obsahující lepek
(pšenice, žito, ječmen, oves, špalda, kamut nebo jejich hybridní odrůdy) a výrobky z nich
- korýši a výrobky z nich
- vejce a výrobky z nich
- ryby a výrobky z nich
- podzemnice olejná (arašídy) a výrobky z ní
- sójové boby a výrobky z nich
- mléko a výrobky z něj
- skořápkové plody (mandle, lískové, vlašské, kešu, pekanové a para ořechy, pistácie, makadamie) a výrobky z nich
- celer a výrobky z něj
- hořčice a výrobky z ní
- sezamová semínka (sezam) a výrobky z nich
- oxid siřičitý a siřičitany v koncentracích vyšších 10 mg, ml/kg, vyjádřeno SO2
– vlčí bob (lupina) a výrobky z něj
- měkkýši a výrobky z nich

Tedy alespoň pokud budou všichni dodržovat nový předpis. Všechna stravovací zařízení v Česku totiž musí ode dneška informovat zákazníky o 14 nejčastějších alergenech. Na pokyn, jenž vzešel z Evropské unie, jsou mnozí čeští restauratéři působící v Plzni už připraveni, někteří provozovatelé cizí národnosti však neměli o změně ani ponětí.

Studentce Tereze Brožové odhalili lékaři před šesti lety celiakii, její organismus tedy nezvládá lepek. Když se chtěla najíst v některé místní hospodě nebo restauraci, narážela velmi často na potíže. „Žádala jsem obsluhu, aby mi řekla, jestli pokrm obsahuje právě lepek. Personál často nevěděl, takže se odbíhal ptát do kuchyně. Musím přiznat, že mi to otravovalo život," popsala Brožová, která změnu jednoznačně vítá.

Pro restaurace, školní jídelny i třeba rychlá občerstvení, jichž se nařízení týká, existuje přitom několik možností, jak novinku sdělit. Kromě zanesení údajů přímo do jídelního lístku mohou majitelé stravovacích zařízení uvést alergeny na nabídkové vývěsce, v neposlední řadě lze potřebné sdělit na vyžádání. „V každém případě by měl mít zákazník viditelně, například v jídelním lístku, uvedeno, jak může tuto informaci získat," sdělil ředitel Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

Právě pro poslední způsob se rozhodl provozní Švejk restaurantu Roman Kareš: „Alergeny se nachází u většiny z 50 pokrmů. Proto jsme tady umístili ceduli. Klienti, kterých se to týká, se pak zeptají."

S nařízením se museli poprat i v restauraci Kalikovský mlýn. „Udělali jsme rychlé opatření v podobě informační tabule, později údaje doplníme do všech lístků. Změna ale přišla v nejhorší možnou dobu. Je čas především vánočních večírků. Lepší by bylo, aby předpis začal platit až od ledna příštího roku," zdůraznil majitel Jiří Krušina.

Na novinku musely zareagovat také školní jídelny. „Vše už máme připravené. Používáme nedávno zakoupený software, který mají podle mého názoru všechny jídelny v Plzni. Ten umožňuje vpisovat alergeny přímo do jídelníčku," konkretizovala ve čtvrtek ředitelka 10. školní jídelny, služby tohoto zařízení využívá asi dvacet mateřských a základních škol Plzně.

Oproti tomu kvůli finanční stránce nebudou všechny nové jídelní lístky pořizovat ve Slunečnici v Jungmannově ulici. Podle získaných informací bude na místě pro strávníky k dispozici pouze jeden lístek. I když seznam všech čtrnácti alergenů do dneška restaurace neuváděla, připravovala pro zákazníky některá jídla právě bez látek vyvolávajících nepřiměřenou reakci imunitního systému. Jednalo se zejména o bezlepkové pokrmy.

Podle studentky Brožové v Plzni nebylo příliš mnoho zařízení, která by nabízela i tuto alternativu. „Dříve to byl v Plzni velký problém, teď už je situace příznivější. Doufám, že by se to mohlo nařízením Evropské unie ještě zlepšit. Pořád mám ale obavy z podniků, jako jsou bistra nebo čínské restaurace," přiznala.

Deník oslovil také několik stravovacích zařízení, která vlastní cizinci. Někteří majitelé však nebyli s nařízením ani ve čtvrtek vůbec srozuměni. Týkalo se to například restaurace Zlatý drak či U Bílého koníčka. Oproti tomu asijské bistro Chopstix dostalo od pracovníků Centra na podporu integrace cizinců pro Plzeňský kraj informační leták. „Z minulosti už máme zkušenost, že k cizincům se zprávy ne vždycky dostanou včas. Nesledují tolik média a nemají takový přehled. Právě proto dva zaměstnanci roznášeli během úterý po městě pár desítek prospektů," ozřejmila tamější sociální pracovnice Gabriela Berglová.

Hygienici, na něž se předchozích 14 dní kvůli předpisu obraceli lidé s dotazy, chystají kontroly. „Denně se jednalo o několik telefonátů. Samozřejmě nezačneme hned dávat pokuty. Zpočátku budeme spíše na nedostatky upozorňovat," uvedla vedoucí odboru hygieny výživy a předmětů běžného užívání Jana Hejdová.