„Spala jsem jenom dvě hodiny,“ přiznala při pondělních maturitních zkouškách Petra Hemzáčková, studentka čtvrtého ročníku Plzeňské obchodní akademie (P. O. A.) Pak se rozplakala. Vypětí ze zkoušek dospělosti na ni dolehlo po maturitní otázce z českého jazyka. Toho se báli i její ostatní spolužáci, kteří měli cestu na potítko ještě před sebou.

„Když je takhle vyřízená Petra, která se fakt učila, tak to my jsme úplně v háji,“ bály se holky, které čeká maturita dnes. „Já jsem měla naprosté okno. Strašně jsem si přála vytáhnout otázku 22 a místo toho jsem dostala 23. To byly světoví autoři z první poloviny dvacátého století. Učitelka řekla skoro celý začátek za mě,“ vypráví Petra.

Nervózní byl také student Pavel Medek. V přípravné třídě přešlapoval z nohy na nohu a snažil se za posledních pět minut nalít do hlavy to, co se mu nepodařilo během svaťáku. „Čeština bude nejhorší, fakt se bojím. Ještě, že neděláme státní zkoušky, ty bych prostě neudělal. Učil jsem se tak nějak průběžně, ale při svaťáku až na konci. Pořád jsem měl spoustu času a najednou byl konec,“ svěřil se Pavel. Když ale vylezl ze třídy, kde se maturity konaly, vypadal spojeně. „Bylo to super, vytáhl jsem si Shakespeara, takže pohoda. To, čeho jsem se bál nejvíc, mám za sebou,“ oddechl si Pavel.

Nyní v květnu maturuje celkem 19 studentů P. O. A. z češtiny, angličtiny, účetnictví a ekonomiky. Včera na potítka usedlo šest z nich. „Ty slabší jsme teď ke zkouškám nepustili, nemají ani uzavřenou klasifikaci a k maturitám půjdou až v září,“ vysvětluje ředitelka školy Dagmar Bušková.

„Já měla problém s účetnictvím, takže jsem chodila na doučování už od září. Učila jsem se i o svaťáku , ale ne tak důsledně jako jiné holky, některé se koukaly do otázek i deset hodin denně,“ říká Petra Punčochářová, která chce jít po maturitě na vysokou školu. Jako obor si vybrala animátorství. „Maturuji až ve 12, ale jsem tu už od rána. myslela jsem že půjdu ještě domů, ale nakonec tu zůstávám s holkami, víc se podpoříme a učíme se tu spolu,“ vysvětluje Petra. Také ona se přiklání k názoru spolužáků. „Čeština je nejhorší. Tedy mluvnice ne, ale ta literatura. Je tam hrozně informací najednou a všechna díla, datumy a umělecké směry se nám prostě strašně pletou,“ uvádí studentka. Ostatní dívky přikyvují. „Angličtina je lepší, vezmete si žvýkačku a hned máte skvělý přízvuk,“ vtipkuje Petra.

Nakonec všichni maturantni byli úspěšní.