„Díky projektu by měli žáci pochopit ekologické vztahy ve městě i na venkově. Zároveň jím rozvíjíme výukové metody, které vedou k prohloubení vztahu dětí k prostředí, ve kterém vyrůstají," vysvětluje metodička projektu mgr. Pavlína Dammerová.

Ukázková hodina proběhla v Tyršovce v úterý kvůli dešti v prostorách školy. Dětem ze 3. třídy to však vůbec nevadilo. Byly rozděleny do dvou hloučků, žáci z první skupiny pracovali ve třídě na třech stanovištích, kde se vystřídali v řešení zajímavých úkolů. Museli například správně přiřadit obrázky rostlin či živočichů k příslušným názvům. „Zkoumáme živou a neživou přírodu pouhým okem a pak pod lupou. To nás baví nejvíc," popisuje činnost na jiném stanovišti třeťák Toník Borovský.

Druhou půlku třídy zaujaly v počítačové učebně e-learningové programy vytvořené ve spolupráci ZČU Plzeň a o. s. Ametyst. Zaměřují se na témata půdy, vody, energie, odpadů, ekosystémů, apod. „Myslím, že si toho zapamatuji mnohem víc. Třeba že se skřítkům, kteří žijí v dole, říká permoníci," usmívá se Johanka Jelínková. Celý projekt totiž souvisí i se vzdělávací strategií školy. „Z výzkumu vyplývá, že 80% toho, co žáci prožijí, si pamatují, na rozdíl od běžné výuky, kdy v paměti zůstává jen 10 % informací," vysvětluje ředitelka školy mgr. Dagmar Rubášová. A tak žáci absolvovali několik návštěv ekologických center nejen v Plzeňském kraji. „Teď v květnu jsme například navštívili farmu v Milínově. Chtěli jsme informovat žáky o povoláních zaměřených na práci v ekologickém zemědělství, seznámit je se životem na farmě, zemědělskými pracemi, starostí o hospodářská zvířata a výrobou biopotravin. Žáci nové informace vstřebávali s nadšením," dodává mgr. Rubášová. Děti se už těší na hodinu s další zážitkovou výukou, která proběhne venku. Budou kreslit do písku, pěstovat a ošetřovat rostliny apod. „Chceme podpořit ekologické cítění i myšlení dětí. Jestli pak doma donutí své rodiče třídit odpad a vytáhnou je do přírody, grant splnil svůj účel," doplňuje ředitelka.

Projekt byl realizován za podpory Evropského sociálního fondu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.