VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Malby na fasádách: Iluze, reklama i úspora

Plzeň – Zatímco někdo při pohledu na reklamními malbami ´ozdobené´ štíty fasád plzeňských paneláků a domů kroutí hlavou, pro firmy znamenají skvělou možnost zviditelnění, pro majitele nemovitostí pak šanci ušetřit peníze. Architekty výtvarně pojaté reklamy, doprovázené například bublinami, kopretinami a iluzivními malbami, spíše dráždí.

16.1.2013 12
SDÍLEJ:

Iluzivní malby dávají kolemjdoucím pocit skutečnosti. Na jednom z panelových domů na Lochotíně se na štítu blýská pohled zřejmě na průchod do domu, na jiném snímku zase muž z balkonu hledí do dálky, věžák v Nýřanské ulici má na fasádě kopretiny.Foto: DENÍK/Vlastimil Leška

„Nemám na to vyhraněný názor. Je ale otázka, jestli to patří na panelák. Pro sterilní a nudné prostředí, hlavně na sídlištích, mohou být některé malby zpestřením, pokud jich není příliš. Různé bubliny a dalekohledy, které se občas objevují, vnímám spíše jako defekt na fasádách," uvedl plzeňský architekt Jiří Icha.

Vážně nebere iluzivní malby vytvářející pocit skutečnosti. „Někde na Slovanech jsem viděl iluzivní způsob perspektivního pohledu, který klame tím, že barák otevírá do krajiny," řekl Icha.

Grafik Milan Strnad, který se na iluzivní malby specializuje, tvrdí, že rád přivádí lidi do rozpaků. „Nutíme k zamyšlení, zda opravdu vidí to, co vidí, zda okna jsou skutečná či malovaná, zda v objektu je průchod či není," píše Strnad na webových stránkách.

Obrázkové reklamy na fasádách se rozhodně nezamlouvají Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně (ÚKR). Podobu sídlišť ovšem ovlivnit nemůže. Stavební zákon totiž malby a reklamy na fasádě nezakazuje. „Z architektonického hlediska vnímáme však takto pojaté fasády rušivě. Objekty jsou součástí zpravidla většího urbanistického celku, což by se mělo projevit i pojetím a barevností fasád," míní ředitelka úřadu Irena Vostracká.

Úřad se proto snaží vlastníkům nemovitostí tzv. domlouvat. „S majiteli některých domů jsme jednali při přípravě regenerace sídliště Bory. Většina se z nich na téma výběru barvy fasády byla ochotna bavit jen v případě finančního příspěvku," tvrdí Vostracká.

Podle ředitelky úřad vytvořil koncepci i pro památkově cennou lokalitu na Slovanech. „Studie určuje konkrétní barevnou škálu, ale i v tomto případě se jedná jen o doporučení a odborné poradenství ze strany města," vysvětlila Vostracká.

Ředitelka míní, že by výtvarně pojatým reklamám a přeplácanosti barev na fasádách mohla zabránit změna legislativy. „Jenže zatím nedošlo k žádnému posunu. Ani novela stavebního zákona platná od začátku roku nám nepomohla," konstatovala. Neopravených domů a míst, kde reklamy na hotových fasádách chybí, je stále dost. „Rovněž i stávající fasády bude nutné za nějakou dobu znovu renovovat," dodala šéfka ÚKR.
Na majitele domů jsou krátká i bytová družstva. „Několik pomalovaných domů v naší správě je. My s tím nic neuděláme, je to na zvážení Společenství vlastníků jednotek," informoval Jan Vysloužil, ředitel SBD Škodovák.

A co na to říkají majitelé firem, jejichž názvy společnosti září na štítech fasád? „Reklama na fasádě paneláků má větší efekt než v tisku, v rádiu nebo v televizi. Za reklamu nabízíme slevu z celkového díla zateplení fasády. Občas ale někoho nabídka nepřesvědčí, pak reklamu na paneláku nemáme," tvrdí Petr Eret z firmy Miras stavitelství.
Podnik má po Plzni kolem deseti barevných poutačů. „Nemáme ale ve smlouvě, že tam budou pořád. Je to pouze na ústní dohodě. Po půl roce může kdokoliv reklamu přetřít a my s tím nic nenaděláme," doplnil Eret.

Reklamy za desítky tisíc korun

Eret uvedl, že za reklamu firma zákazníkovi srazí cenu za zateplení fasády o několik desítek tisíc korun, většinou o 30 až 50 tisíc. „Když je výjimečný štít a lokalita, tak cena z celkové částky může spadnout i o 100 tisíc korun," dodal Eret.

Firmy zabývající se zateplováním fasád i zástupci Společenství vlastníků jednotek (SVJ) shodně tvrdí, že výtvarně pojatou reklamou nabízí samotní stavebníci.

Ivan Kolář jako předseda SVJ čtyř vchodů v Sokolovské ulici na Lochotíně potvrdil, že sleva v případě souhlasu s firemní reklamou dělá několik desítek tisíc korun. „Společnost, která nám zateplovala fasádu, uvažovala o firemních maskotech. Dva panáčci, jeden na triku nosí ES a druhý VE. Od tohoto námětu nakonec upustila, aby se odlišila od konkurence. Na štítu fasády je proto pouze název firmy a kontakty," popsal Kolář.

Autor: Martin Švec

16.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Disco tanec v Lokomotivě

parlamentní volby v Horních Počernicích, 20.10.2017
SLEDUJEME ON-LINE
22

Volební místnosti se zavřely

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Plzeňsko - Posilněn alkoholem a bez řidičského průkazu usedl za volant jednatřicetiletý řidič, který v noci na sobotu havaroval u Chotíkova na Plzeňsku. Kromě toho, že nadýchal bezmála dvě promile, se ukázalo, že nikdy nevlastnil řidičák.  

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

Volební účast v Plzni se pohybuje kolem 60 procent

Plzeň - V parlamentních volbách 2017 šlo v Plzni k volebním urnám kolem 60 procent voličů.

Sportovci bez šance na úspěch

Plzeň - Podle jmen by se mohlo zdát, že sestavili dobrý tým, který může porážet své soky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení