Existuje totiž smlouva, podle níž nemají na trati takzvané Plzeňské linky spojující Kozolupy, Plzeň a Blovice strojvedoucí zatahovat záclonky na dveřích, které jejich kabinu spojují s prostorem pro cestující.

Nezatáhnout či zatáhnout?

Jenže řidiči to často nedělají a záclonky zatahují, prý aby se mohli co nejlépe soustředit na jízdu. Mohou ale za to dostat i pokutu.

Jak takové nařízení vypadá v praxi, Deníku popsal člověk, který si nepřál být jmenován. „Znamená to že strojvedoucí, který by měl být plně soustředěný na řízení vozidla a sledování návěstí, je rozptylován ruchem za sebou. Co se bude dít, až v nějaké krizové situaci bude, byť na okamžik, odvedena jeho pozornost? Co když bude ta setina vteřiny chybět při reakci na překážku na trati?" ptá se.

Podle ředitelky POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy) Zdeňky Kmochové vzniklo ustanovení s úmyslem zpestřit lidem jízdu vlaky. „Kdysi jsme se domnívali, že pohled na koleje kabinou strojvedoucího bude pro lidi zajímavý a třeba i motivační pro děti," popisuje ředitelka.

Od 8 do 16 hodin

Vidět z prostoru cestujících přes kabinu na koleje lze pouze v jednotkách Regionova. „Když se v roce 2009 uzavírala nová smlouva s Českými drahami, vzniklo ustanovení, že strojvedoucí budou umožňovat výhled na Plzeňské lince, a to v době od 8 do 16 hodin. Řidiči ale z nějakého důvodu nechtějí, bojují proti tomu," pokračuje Kmochová.

Zatahování záclonek se podle ředitelky 'nějaký čas' nekontrolovalo, ač strojvedoucím za nedodržování ustanovení mezi Plzeňským krajem a Českými drahami hrozí i drobný postih.

Nespokojený strojvůdce se ještě ptá, jestli si POVED vezme na svědomí případné škody na zdraví a majetku: „Jak by se asi úředníkům líbilo, kdyby museli mít v pracovní době otevřené dveře svých kanceláří?"