Jestli byl rok 2015 kvůli Evropskému hlavnímu městu kultury téměř bez zásadních dopravních uzavírek, o roku 2016 se to říci nedá.

Dopravu na Lochotín budou komplikovat tři zásadní stavby, všechny se navíc sejdou ve stejném termínu: začne se s opravou nejdůležitějšího plzeňského mostu Generála Pattona, opraví se koleje v posledním úseku tramvajové trati na Košutce a ještě se začne budovat další jízdní pruh na Karlovarské třídě ve směru z Lochotína do centra města.

„Bude to náročné," připouští technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS) s tím, že všechny akce začnou příští rok na jaře. „Tramvajová trať je tu v kritickém stavu, kvůli bezpečnosti nejde opravu dále odkládat," vysvětlil náměstek. Koleje se budou opravovat na nejvyužívanější trati tramvaje č. 4 od zastávky Severka přes křižovatky Studentská, Kralovická, Manětínská až po točnu na konečné.

Cena se odhaduje na 90 milionů korun, bude ale záležet na soutěži. Radnice počítá s tím, že samotná rekonstrukce začne v květnu 2016. Kompletně se vymění kolejové pásy i trolejové vedení, upraví se tramvajové zastávky a zruší se podchod u Plzeňky.

Tři v jednom
V květnu 2016 odstartuje dvouletá rekonstrukce mostu Generála Pattona. První rok se opraví část mostu směrem na Lochotín, tramvaj bude svedena na jednokolejku. Ve stejné době se budou opravovat koleje tramvaje č. 4 od Studentské ulice na konečnou.
Současně začne město s výstavbou nového jízdního pruhu pro autobusy na Karlovarské třídě ve směru do centra města.

V květnu 2016 odstartuje také plánovaná dvouletá rekonstrukce mostu Generála Pattona u Pekla. Stavbu za cca 300 milionů korun investuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Začneme s opravou mostu ve směru na Lochotín, potrvá asi rok," potvrdil šéf plzeňského ŘSD Zdeněk Kuťák.

Doprava na Severní Předměstí bude na mostě během stavby svedena do protisměru, kvůli tomu se ubere pro silnici i část širokého chodníku. Tramvajovou trať nahradí na mostě jednokolejka.

V roce 2017 naváže pak oprava mostu ve směru z Lochotína.

Souběžně s opravou mostu začne na jaře 2016 výstavba nového jízdního pruhu určeného veřejné dopravě na Karlovarské třídě. Povede od lékařské fakulty směrem do centra města, radnice na něj počítá s výdajem asi 30 milionů korun. „Bude vyhrazen pro vozy autobusů linek městské hromadné dopravy a pro vozy autobusů Integrované dopravy Plzeňska," uvedl náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL).

Podle něj je cílem upřednostnit provoz veřejné dopravy v situacích, kdy stojí na této lochotínské tepně kolony vozidel. Karlovarské přibude směrem do centra pruh tím, že se trochu zúží současné dva pruhy a pro nový pás vozovky se ještě zabere kus vedlejšího pozemku.

Tři jízdní pruhy z Lochotína bude mít po rekonstrukci i most Generála Pattona. „Bude to na úkor chodníku, je tam hodně široký," potvrdil Zdeněk Kuťák.