Vyplývá to z průzkumu, který pro Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vypracovala katedra forenzní psychologie Právnické fakulty Západočeské univerzity. Studenti několikrát oslovili vždy 800 cestujících v pěti nejvýznamnějších dopravních uzlech, například v sadech Pětatřicátníků nebo U Práce.

Komfortní svezení bez čekání na různé spoje a dobrá průjezdnost ve městě je podle průzkumu pro pasažéry důležitější než cena jízdenky. „Cena jízdného se v dotazníku umístila až na pátém místě,“ potvrdil psycholog Pavel Pruner.

Dodal, že se ukázalo, ze veřejnou dopravou jezdí stále více lidí do zaměstnání a nejvíce ji používají lidé bydlící na plzeňských sídlištích (více než 40 procent). „Využívají ji i středně movití a bohatší lidé, kteří přitom vlastní v rodině i dvě a ž tři auta,“ podotkl Pruner. Výjimečně se veřejnou dopravou sveze asi 16 procent lidí a v poslední době poklesl i počet těch, kteří ji používají na cestě za zábavou.

Plzeňští cestující si ale zřejmě vlivem krize méně pořízují předplatné a raději volí nákup jednotlivých jízdenek ve chvíli, kdy je potřebují. „Rapidně stoupl počet jízdenek koupených přímo ve voze u řidiče,“ potvrdil generální ředitel PMDP Michal Kraus. Lístek tam přitom stojí dvacetikorunu, což je o osm korun více než v trafice nebo v automatu.

Podle ředitele Krause bude podnik zvyšovat komfort dopravy například dalšími nákupy velkokapacitních vozů, na což má slíbenu dotaci u EU. „Před třemi lety jsme měli čtyři velkokapacitní vozy, dnes jich je už více než dvacet,“ připomněl Kraus. Podnik usiluje i o zřízení jízdního pruhu jen pro MHD v některých částech města, například na Karlovarské třídě nebo U Prazdroje, kde by se měl začít stavět ještě letos a měl by podstatně zrychlit průjezdnost veřejných spojů.

Frekvence jednotlivých vozů na linkách je podle Krause závislá na tom, kolik vozokilometrů si od dopravních podniků objedná radnice. V posledních letech jde o zhruba 15 milionů vozokilometrů, tedy kilometrů, které na linkách najezdí vozy dopravních podniků.