Vyplývá to z průzkumu mezi cestujícími, který si už šestým rokem nechávají zpracovávat Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP).

Podle šéfa výzkumného týmu Pavla Prunnera ukázal průzkum  i další zajímavosti. Například to, že  pasažéři volí paradoxně nejdražší způsob jízdného, tedy jednotlivé jízdenky, ať už papírové nebo přes SMS zprávy. Zájem roste o 30minutovou přestupnou jízdenku. Naopak se propadá předplatné, které vychází nejlevněji. „Lidé nemají kolem Vánoc peníze na celoroční permanentku," míní Prunner. Podle něj prožívá doslova ´zmrtvýchvstání´ klasická papírová jízdenka,  kterou lidé začali na rozdíl od minulých let znovu více používat.

Ukázalo se také,  že veřejnou dopravou začalo jezdit více podnikatelů než dříve a do autobusů, trolejbusů a tramvají se znovu vracejí pasažéři ve věku mezi 24 až 60 lety.  Těch bylo dříve méně než nyní.

Lidé v Plzni ale  častěji chodí v centru města pěšky a nepoužívají spoje na přepravu mezi dvěma až třemi zastávkami. Zhruba dvě procenta cestujících přiznalo, že jezdí na černo.

Pro dopravní podniky je alarmující zejména citlivost lidí na ceny. „Plyne z toho poučení, že je lepší zdražovat jízdné spíš pravidelně a po malých částkách než skokově  o desítky procent," uvedl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.

Zdražení jízdného proběhlo v Plzni od letošního roku, jízdenka podražila z 12 na 18 korun.

Podle předsedy představenstva dopravních podniků Václava Šlajse (ČSSD) nedoporučí společnost městu letos ani v příštím roce další zvýšení cen, a to ani v malém objemu.

Radnice ročně doplácí na dopravu 750 milionů Kč. Na jízdném vybere dopravní podnik asi 300 milionů Kč.