„Vypadá to, že začíná boom v nákupu českého zboží. Je to teď trend. Lidé si potraviny od malých výrobců vybírají také proto, že jsou čerstvé a chuťově různorodé. Globalizace udělala to, že nakoupíte jídlo stejné chuti v Plzni, Berlíně nebo v Paříži. Lidé ale chtějí ochutnávat i jiné věci. Například každé řeznictví jinak koření klobásy, pekařství zase mají třeba chleby různých chutí,“ vysvětluje Ivo Šašek, manažer Místní akční skupiny Pošumaví, která spoluorganizuje soutěž Regionální potravina Plzeňského kraje.

Zvýšený zájem potvrzují i sami regionální výrobci. „I v souvislostech s různými potravinovými aférami lidé začali více přemýšlet, co budou nakupovat. Určitě je poptávka vyšší. Myslím si, že jsou určité nákupní vlny, kterými si projdou všechny země Evropské unie. A skončí to tam, kde má, tedy u místních výrobců,“ sděluje Emilie Citterbertová z kozí farmy Březí.

Zákazníkům přestává vadit i to, že oproti zboží ze supermarketu si musí v těchto případech připlatit. „Není to zase až takový rozdíl. A ta kvalita je znát. Každopádně chci vždycky vědět, odkud výrobek pochází a z jakých je surovin,“ říká Plzeňanka Alena Hálková.

Zástupci malých firem si pochvalují fakt, že díky rozmáhajícím se farmářským trhům je o jejich výrobcích více slyšet. „Určitě se to podepsalo. Lidé kupují o hodně více. Klidně si i připlatí. Na trhu jsme od roku 2000 a za poslední dva roky se situace hodně změnila k lepšímu. Lidé chtějí výrobky bez konzervace, chtějí vědět, odkud pochází. My mléko sami vyrobíme a sami zpracováváme,“ konstatuje Jaroslava Martínková ze soukromé farmy Holštýn.

Prosadit se proti velkým obchodům je pro malé výrobce však stále velmi složité. „Někteří se ale oboru věnují třeba patnáct let a za tu dobu už mají vychovanou svou klientelu. Ti dobří obstojí,“ dodává Šašek.