První etapa od Makra na Borských polích do Křimic už vzniká a hotova by měla být na podzim příštího roku. Jenže až teprve druhá část, tedy napojení do Studentské ulice, může řidičům pomoci se centru Plzně vyhnout. A na tu kraj ani město nemají peníze. „Čekáme na podmínky dotací z EU po roce 2015," potvrdil šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Až teprve v případě, že by kraj příspěvek z Bruselu nedostal, zahájil by intenzivní jednání se státem. Vejprava také připomněl, že hejtmanství už má pro druhou etapu platné územní rozhodnutí, město však s výkupy pozemků ještě nezačalo.

Do kritiky nečinnosti se pustil i poslanec a exministr dopravy Vít Bárta (VV). Paradoxně však neviní kraj coby vlastníka budoucí stavby, ale město. „Jednání by měl vyvolat primátor města, jemuž okruh nejvíc pomůže. Zvlášť když ví, že se kraj možnosti přenechat silnici státu nijak nebrání," tvrdí Bárta.

Plzeňský primátor Martin Baxa (ODS) Bártovu angažovanost považuje pouze za politické gesto. Navíc dodal, že o převodu okruhu, který bude mít parametry rychlostní silnice, bude s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou (ODS) jednat už v úterý. „Předám mu informace a zjistím, zda tato varianta pro stát vůbec přichází v úvahu," prohlásil Baxa s tím, že jde v této věci o první kontakt ministerstva.

Na Západní okruh čekají jako na smilování také obyvatelé plzeňské čtvrti Roudná. Věří, že až se dostaví, nebude už potřeba průtah Roudnou, tedy nová silnice od Fakultní nemocnice na Lochotíně v parkovacímu domu Rychtářka. Ten prosazuje vedení města a místní lidé proti němu už téměř 14 let bojují. „Je to nesmyslná stavba. Lidé se potřebují dostat ne do centra, ale do jiných čtvrtí – proto jim chybí okružní komunikace," tvrdí zástupce aktivistů Pavel Denk (Plzeňská aliance). Dodal, že v současné době Roudenští shromažďují podklady k tomu, aby mohli stavbu zastavit v územním řízení. To ale ještě ani nezačalo, radnice nemá potřebnou dokumentaci.

Město dlouhodobě tvrdí, že průtah Roudné za stovky milionů korun je nutný, má odlehčit přetížené Karlovarské třídě, což je jediná spojnice šedesátitisícového Severního Předměstí s centrem. „Průtah má svůj význam i po případném dokončení Západního okruhu," říká primátor Baxa. Zároveň připustil, že město na stavbu v současné době nemá peníze.

Před časem už radnice začala vykupovat pozemky pod budoucím průtahem, několik desítek místních je ale prodat za žádnou cenu nechce. „Jsme připraveni se s městem i soudit," upozornil Pavel Denk.