V nevelké místnosti na jedné stěně svítí mapa Plzně, na níž poblikává spousta světýlek. „Světle zelené jsou vozy se zpožděním do minuty, to je v pořádku. Tmavě zeleně jsou spoje zpožděné do tří minut," začíná prohlídku Tomáš Mráz, specialista PMDP na dopravní a informační systémy. Problém představují žluté, oranžové a také červené vozy, ty ale právě na mapě nejsou. Červené jsou vozy, které jedou oproti jízdnímu řádu napřed, ty musí náskok srazit na další zastávce.

Na dispečinku zpravidla sedí tři dispečeři, kteří komunikují s řidiči, hlídají vozy a řeší objížďky při nehodách nebo poruchách. „Na rozhodnutí, jak situaci vyřešit, máme zpravidla pět až šest minut," říká jeden z nich. Když se v tu chvíli rozezní vysílačka, všichni přítomní ztuhnou očekáváním. Ale žádné drama se nekoná, to jen řidiči autobusu došla páska v cardmanu. Dispečer proto na zastávku na trase posílá pohotovostní vůz, který problém vyřeší.

Vzhledem k tomu, že je víkend a provoz je klidnější, je čas i na pár veselých historek. Směrový dispečer Gustav Petrovitz dává k dobru příhodu z doby, kdy ještě jezdil s tramvají. „U synagogy jsem musel přehazovat ručně výhybku, a když jsem se chtěl vrátit do tramvaje, nebylo kam. Byla nacpaná, a nějaká dáma mi dokonce vynadala, že se tam už fakt nevejdu," smál se bývalý řidič. Naštěstí mu prý tenkrát ale cestující neobsadili místo v kabině tramvaje.

Návštěvníci se také dozvěděli, že Plzeňané jsou coby cestující pověstní svou neohleduplností. „Byli tu na výpomoc kolegové ze Zlína, Prahy a Českých Budějovic a všichni se shodli, že by tady trvale jezdit nechtěli," prohlásil Petrovitz.

Dispečink, díky němuž je možné i v mobilu nebo na internetu zjistit aktuální zpoždění spojů, je na Denisově nábřeží od začátku roku 2010, od května téhož roku je v ostrém provozu. Až teď se sem ale mohla podívat i veřejnost. „Zajímalo mě, proč mi vždycky ujede tramvaj, když jezdím trolejbusem ze Zátiší," říká Plzeňan Zdeněk Vaigl, který možnost exkurze využil doslova na poslední chvíli.

Dispečink má vlastní záložní zdroj elektřiny, takže by měl fungovat za každých okolností. „I kdyby v celé budově nesvítila jediná žárovka, dispečink pojede dál," ujišťuje Tomáš Mráz.

Dynamický dispečink PMDP
• Jde o jakési nervové centrum, z něhož je řízena a organizována veřejná doprava v Plzni.
• Dynamický dispečink, který vyšel na 40,7 milionu korun (9,25 mil. Kč zaplatila EU), je nejmodernějším dispečerským pracovištěm v republice. Do provozu byl uveden v roce 2010.