„Navíc neposkytuje lékařům žádné záruky, že kontaktní data jejich pacientů se nebudou využívat k jiným účelům než k objednávání,“ říká předseda Sdružení ambulantních specialistů (SAS) Zorjan Jojko. Podobný názor mají i někteří pacienti. „Nevidím nejmenší důvod, proč bych se měla objednávat přes prostředníka. Kdovíco se s mými osobními údaji pak bude dít,“ myslí si například Marcela Nová z Plzně.
Rada SAS považuje program za zcela zbytečný. Neví totiž o žádných stížnostech pacientů, že se nemohou dovolat svým ošetřujícím lékařům. Ani lékaři si podle SAS nestěžují, že je pacienti svými telefonáty obtěžují. „Ambulantní specialisté mají v naprosté většině už dávno zavedené objednávkové systémy,“ upozorňuje Jojko, který přes veškerou snahu nevidí žádné pozitivní důsledky AkordMaxu pro lékaře ani pro pacienty. „Prostá konzultace s lékařem, který nezná konkrétní stav pacienta a nemá přehled o jeho konkrétních nálezech, může být pro pacienty i nebezpečná,“ varuje Jojko. SAS lékařům nedoporučuje, aby se do něj zapojili. Nyní je v systému přihlášeno 296 lékařů.
Nový program se nelíbí ani plzeňskému praktickému lékaři Davidu Härtelovi. Upozorňuje, že u praktiků jsou naprosto běžné akutní případy, kdy pacient prostě musí přijít bez objednání. „Nevím, jestli je naším vysněným ideálem zahraniční případ, který se stal jedné mé pacientce. To, že přijela s dítětem, které mělo horečku a průjem, k lékaři bez objednání, považoval vyloženě za drzost, prý se měla objednat dva tři dny předem,“ poukazuje na absurditu Härtel.
Rada SAS se navíc pozastavuje nad tím, že vedení VZP v době finanční krize zbytečně vydává peníze určené na zdravotní péči pro své klienty.
Na program AkordMax, na který loni dala téměř sto milionů korun, chce pojišťovna pro letošní rok uvolnit 250 milionů korun.
Podle mluvčí VZP pro Plzeňský kraj Martiny Lomické je program zlepšením komunikace mezi pacientem a lékařem. „Když pacient volá svému ošetřujícímu lékaři kvůli konzultaci přes systém Max, použije přidělený PIN kód a lékař bezpečně ví, s kým hovoří. Pokud lékař není dostupný, dostane zprávu o volání pacienta. Může mu tedy zavolat zpět nebo systém pacienta upozorní, kdy lékař dostupný bude,“ vysvětluje Lomická.
Zdravotní pojišťovna peníze za vyhozené nepovažuje. „Systém je lékaři i pacientovi nepřetržitě k dispozici, pokud potřebují cokoli řešit telefonicky. Je přece velmi nepříjemné, když se nemůžete dovolat pomoci, když ji potřebujete,“ míní Lomická.
Další výhodou systému má být zkrácení čekacích dob v čekárně. Härtel to ale vyvrací. „Pacient chce například něco zkonzultovat, vyhradíte si na něj tedy jen deset minut, a ve finále je z toho vyšetření, rentgen nebo sono a další pacienti jsou v ordinaci naštvaní, protože se vše protahuje,“ vysvětluje Härtel.
Kateřina Hlatká z vládní neziskové organizace zaměřené na ochranu lidských práv Iuridicum Remedium uvádí, že s projektem propojení systému Max s projektem AKORD VZP dosud nebyli detailně seznámeni, proto se může vyjádřit pouze obecně. „Před započetím podobných projektů důrazně doporučujeme provedení auditu z hlediska ochrany osobních údajů. Je třeba zajistit bezpečnost přístupu k datům pacientů a audit ukáže, zda je navrhované řešení v tomto ohledu dostatečné,“ tvrdí. Dodává, že pokud mají pacienti nebo lékaři výhrady k tomu, jak je nakládáno s jejich daty, mohou se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Co je AkordMax
Pacient zavolá na jednotné číslo a volí kód svého lékaře a to, chce-li být objednán či chce konzultaci.
Je-li lékař zaneprázdněn, převezme aktivitu call–centrum.
To může pacienta objednat, nebo mu zajistit konzultaci s jiným odborníkem.
Každý aktivní pacient je vybaven osobním PIN kódem, který slouží k potvrzení jeho identifikace.
Tak se lékař ještě před spojením dozví přímo od systému, že mu volá konkrétní pacient.
Call–centrum je k dispozici 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.
Systém je schopen přes SMS dávat pacientům např. informaci o zrušení ordinačních hodin či je pozvat na preventivní prohlídku.
Informace jsou z internetového portálu VZP