Na plzeňském úřadu práce (ÚP) se připravují na příliv nových uchazečů o zaměstnání, který by měl v důsledku finanční krize nastat hned na začátku nového roku. Deníku to řekla Magdalena Čadová z ÚP. „Přijmout další lidi nemůžeme, proto situaci budeme řešit personálními přesuny v rámci úřadu,“ doplňuje Čadová.

Některé plzeňské firmy se kvůli nedostatku zakázek už na podzim zbavily agenturních zaměstnanců, na konec roku pak řada z nich zastavila výrobu. Až do dvanáctého ledna například zůstanou doma zaměstnanci výrobce kabelové instalace pro automobilový průmysl Yazaki. „Reagujeme na situaci, která nyní panuje v automobilovém průmyslu,“ uvedla jednatelka společnosti Iveta Šustrová.

Právě výrobci pro automobilovou dopravu jsou na tom nejhůře. Omezení výroby ovlivnilo například i ceny za výkup ve sběrnách druhotných surovin nebo zasilatelské a dopravní firmy. „Hlavní cíl pro naši firmu do příštího roku je přežít,“ konstatuje soukromý dopravce Václav Bulín z Horní Bělé. „Poslední dva měsíce to byla bída, počet zakázek mi klesl jako nikdy předtím. Vždycky jsem měl alespoň dva stálé podniky jako pojistku, které mi tvořily asi 20 procent zakázek. I ty teď výrobu omezily,“ postěžoval si autodopravce.

Kvůli omezení výroby na Borských polích přijdou lidé o některé autobusové spoje z měst hlavně na jižním Plzeňsku. Jezdily totiž kvůli pracovníkům továren. „Některé firmy sníží počet zaměstnanců. Reagovat na to budeme omezením provozu našich autobusů o 10 až 20 procent,“ vysvětluje ředitel ČSAD Autobusy Plzeň Miroslav Hucl. Právě ČSAD je jedna z mála firem, kterým krize přináší něco pozitivního. Na volná místa řidičů autobusů se jim totiž hlásí šoféři z kamionové dopravy, kteří přišli o práci.

Mezi zástupci plzeňských firem panuje v těchto dnech nejistota a obavy. Podle průzkumu, který mezi podnikateli v České republice provedla Hospodářská komora, projevují nejvíce pesimismu právě živnostníci v našem regionu.

Přes 74 procent firem v Plzeňském kraji očekává, že současná krize se protáhne až do roku 2010.

„Určitě některé z firem čeká útlum výroby. Banky, které poskytovaly podnikatelům úvěry, je v současné době neobnovují,“ říká předseda představenstva Krajské hospodářské komory Plzeňského kraje Zdeněk Mužík.

Podle něho se finanční krize dotkla Plzeňského kraje především kvůli tomu, že je zde řada výrobců součástek pro automobilový průmysl, kde se ekonomická recese projevila takřka okamžitě. „V příštím roce přijdou na řadu i další oblasti, ale tam to nejspíše nebude tak dramatické,“ doplňuje.

„Zatím jsme pokles prodeje nezaznamenali, spíše naopak. To ale nemusí vůbec nic znamenat. Zatím je ještě brzy na to, aby se krize u nás nějak projevila,“ říká majitel plzeňské prodejny autodoplňků Jaroslav Koča.

Pomoci v podobě přednostních zakázek od města se plzeňské firmy určitě nedočkají. „Ze zákona je jasně dáno, že nemůžeme při veřejných zakázkách z jakéhokoliv důvodu upřednostňovat nějakou firmu,“ vysvětluje důvod primátor města Plzně Pavel Rödl.