Je jich stále víc, jsou v módě. Na rozdíl od semaforů totiž dopravu nezastavují, naopak mají pomáhat plynulosti.

Řeč je o kruhových objezdech. Ve Stodě na hlavní silnici z Plzně na Domažlice právě začala rekonstrukce průtahu a výsledkem na podzim bude nejnovější kruhový přírůstek. Řidiči některé kruháče velebí, jiné přízeň nemají. Jaké jsou pozoruhodné objezdy v kraji?

V Plzni je nejmenší kruhový objezd v průsečíku ulic Mohylová a Na Dlouhých na Doubravce. „Čas od času tudy projíždím a kruháč není z dálky vůbec dobře vidět. Vypadá jako normální křižovatka,“ soudí řidička Jana Apolínová z Plzně.

Mezi další rozporuplné patří víceproudový objezd u Makra na Borských polích. „Dělá hodně řidičům problém. Je pro ostřílené řidiče,“ potvrzuje Václava Ircingová z BESIP. „Řada šoférů dělá chybu, že když jedou v levém jízdním pruhu a chtějí opustit kruhový objezd, tak se automaticky snaží dostat do pravého pruhu a z toho vznikají problémy,“ vysvětluje Ircingová častý neduh motoristů.

Unikátní kruháč je na Slovanech, kde projíždí tramvaje a provoz upravují semafory. „Kruháč je tu vhodný, je dobře, že nedochází ke kolizím aut s tramvají,“ míní Ircingová.

Na Domažlicku boom výstavby kruhových objezdů prozatím utichl. Jeden z posledních byl zřízen v Domažlicích v místě přehledné křižovatky ulic Hruškova, Chodská a Jiráskova. „Přijde mi zbytečný, v přímém směru jede člověk téměř rovně a když chce odbočit na Chodské náměstí, musí celý kruháč nejprve objet, navíc mi přijde dost úzký,“ postěžovala si řidička Běta Finková. Pozitivní dopady má kruháč například v Horšovském Týně na začátku města ve směru z Domažlic. „Nejprve jsem si ho tam neuměl představit, ale zvykl jsem si a pravda je, že řidiči musí zpomalit, což je dle mého názoru chvályhodné,“ sdělil svoje postřehy řidič Robert Neumann.

Na Tachovsku zase velebí malou kruhovou křižovatku na sídlišti před základní školou Zárečná. Tento minikruháč v Tachově pomohl vyřešit poměrně nebezpečnou situaci před školou, a to nastupování a vystupování dětí. Dříve auta zastavovala kvůli nedostatku místa převážně ve vozovce. Vybudováním malé kruhové křižovatky a s ní sousedícího zálivu v komunikaci mohou auta zastavit, aniž by překážela ostatnímu provozu. Děti tak mohou bez obav z auta vystoupit nebo do něj nastoupit. Vzdáleně totiž kruháč připomíná prostranství v Tylově ulici v Plané. Dlažba má kruhovitý tvar, uprostřed je dokonce vyvýšená. Všeobecně se ale toto místo nevnímá jako kruhový objezd, neodpovídá tomu ani dopravní značení. Řidiči tuto plochu využívají částečně jako parkoviště.

Na Rokycansku pozitivně hodnotí kruháče u Střelnice i na Železné v Rokycanech. Složitější je to u dálničního vjezdu do Rokycan, neboť se zde vytváří prakticky ze všech směrů dlouhý had aut s nervózními motoristy.

V okrese Klatovy si pochvalují nový kruhový objezd, který byl otevřen koncem podzimu 2017. Jde o křižovatku frekventované silnice první třídy od Klatov na hraniční přechod v Alžbětíně se silnicí druhé třídy od Špičáku a Nýrska a místní komunikace k základní škole. „Řidiči jezdí pomaleji, předtím tam jezdili jako blázni,“ řekla Hana Bechyňová, jejíž matka bydlí hned vedle křižovatky. Spokojen je i ředitel železnorudské základní školy Ctirad Drahorád, podle kterého je kruháč přínosem pro bezpečnost. Naopak trnem v oku je Klatovanům dvojice okružních křižovatek u Tajanova a klatovského krytého bazénu vzdálených od sebe cca 250 metrů.