Ani další ukazatelé nejsou o nic příznivější, výrazně v okresech Plzeň–sever a jih narostl počet těžce i lehce zraněných. Opět se tak potvrzuje názor, že bodový systém přestal být pro řidiče strašákem. „Motoristé čekali bič a ten nepřišel. Na silnicích si dělají, co chtějí,“ poznamenal Václav Ircing z Besipu pro Plzeňský kraj.

Podle něj by postihy za porušení dopravních předpisů měly být ještě mnohem přísnější než nyní, například za některé prohřešky by měli řidiči přijít ještě o více bodů. S tím nesouhlasí mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„Silniční zákon je z hlediska sankcí nastaven přísně, ale motoristé ho nedodržují. Represivní cesta nepomůže, spíše by se u silnic mělo objevovat více policejních hlídek,“ vyjádřil se Hanzelka. Novelizace ale zákon stejně čeká, jen ještě není jasné jakým směrem. „Hodně programů bude zaměřeno preventivně na mladé řidiče. Právě motoristé mezi 18 a 24 lety zavinili loni pětinu všech nehod,“ doplnil mluvčí. Mladí lidé tak budou například dostávat řidičské průkazy na zkoušku. Až pokud se osvědčí, získají plnohodnotné oprávnění.

Policisté si nemyslí, že by jejich ještě vyšší počet u silnic dokázal životy zachránit. „Všechno je to o kázni, disciplíně a dodržování zákonů,“ nechal se slyšet mluvčí severoplzeňských policistů Josef Aubrecht.