„Když v Plzeňském kraji působí šest SÚS, které jsou průměrně šedesát kilometrů od Plzně, je jasné, že nemůžu správně kontrolovat jejich provoz,“ zdůvodňuje zřízení nové organizace krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD). Krajská SÚS převezme během tohoto a příštího roku některé kompetence okresních SÚS.

Centrálně by tedy měl probíhat nejen nákup nové techniky, ale krajská SÚS by z plzeňského sídla připravovala veřejné zakázky nebo projekty na rekonstrukce silnic. „Přibližně za rok a půl ztratí okresní SÚS právní subjektivitu a stanou se z nich okresní provozy,“ doplnil Bauer.

Kde chce však najít onu úsporu ve výši dvacet milionů korun? „Ušetříme nejen hromadnými nákupy techniky, ale například i výběrem správných postupů. A ty bez srovnání výsledků jednotlivých středisek zkrátka nezjistíme,“ vysvětluje náměstek. Další úspory prý zajistí i přecházení zaměstnanců z okresní do krajské SÚS. Bauer nevylučuje ani propouštění.

Bývalé vedení kraje však snahu o centralizaci kritizuje, jde prý jen o další zbytečnou administrativu. „Proč měnit něco, co funguje?“ ptá se krajský zastupitel Miroslav Jaroš (ODS), podle něhož by se vedení okresních SÚS nemělo brát právo rozhodnout. „Ředitelé mají nyní kompetence a musí se umět rozhodnout. A fungovalo to. Proč tedy předávat zodpovědnost na někoho dalšího?“ dodal Jaroš.

Ředitelé okresních SÚS dosud o žádných konkrétních omezeních kompetencí nevědí. „Zatím nám nikdo nic neřekl. Předpokládám, že se všechno dozvíme v průběhu, přece jen jde o postupný proces,“ uvedla ředitelka kralovické SÚS Jana Kašparová.

Krajská SÚS, kterou Krajský úřad zřídil od Nového roku, už má i svého ředitele. Od prvního února v čele usedne bývalý ředitel Správy veřejného statku města Plzně Stanislav Liška. Do konce tohoto roku by měla mít centrální SÚS osm až devět zaměstnanců, do budoucna se však může jejich počet zvýšit ještě o dalších pět.