Už za tři měsíce ale mohou mít smůlu, kraj chystá zákazové značky, které kamionům vjezd do města znemožní. Jde o první podobný projekt v regionu.

„Už na dálnici D5 a poté i na sjezdech od Rokycan i od Plzně budou značky," vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer. Přímo do Ejpovic by poté mohla sjíždět pouze místní nákladní doprava.

A důvod toho všeho? Stížnosti Ejpovických a urgence vedení města na hejtmanství. „Měření z letošního jara prokázalo padesátiprocentní nárůst dopravy v Ejpovicích oproti stavu před dvěma lety," řekl Bauer. Navíc při kontrolách až dvě třetiny řidičů přiznaly, že ´starou pražskou´ silnici II/605 využívají kvůli placení na dálnici.

Možností, jak kamiony odklonit od Ejpovic, je obchvat, na ten ale zatím nejsou peníze, navíc existuje pouze studie, kraj zatím ani nezačal s výkupy pozemků. A to je zpravidla otázka několika let. Zákazové značky jsou mnohem levnější varianta. „Náklady odhaduji maximálně na tři sta tisíc korun," vyčíslil šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.

Starostka Ejpovic Marie Šrailová přivítá jakýkoli návrh, který sníží dopravu ve městě, zákazové značky jsou podle ní ale jen prvním krokem. „Od jižního obchvatu Ejpovic ustupovat nechceme, tohle je dobré řešení do doby, než se postaví," tvrdí Šrailová.

Kraj nyní musí nechat vypracovat projekt, který zváží výhodnost této varianty, vyčíslí náklady a upřesní, kam by bylo nutné dopravní značky umístit. Podle Vladimíra Tomana z dopravní policie bude nejdůležitější najít vhodnou objízdnou trasu a projednat ji s obcemi, kterých se dotkne. Ta je důležitá zejména pro místní dopravce. Jezdí-li někdo například z Rokycan do Dýšiny, dálnici nevyužívá.

„Pokud vše půjde dobře, mohl by systém začít fungovat už v září," potvrdil šéf dopravního odboru Vejprava.