Část plochy pokrytá nekvalitní hlínou s velkými kameny, část poničená koly nákladních aut. Tak podle Jana Blaha vypadá jeho pozemek u železniční trati v Kozolupech poté, co skončila výstavba protihlukové stěny podél ní.

Problémy prý začaly už vloni na podzim, když firmy zahájily stavbu stěny. „Prakticky bez mého vědomí nebo souhlasu mi po pozemku začaly jezdit stroje. Technika mi rozjezdila a znehodnotila více než polovinu plochy tak, že už ji za zatravněnou louku, kterou bych mohl ještě nějak produkčně využít, v současné době považovat nemohu,“ konstatoval.

Vyřešil to dopis?

Společnosti OHL ŽS, která má výstavbu na starost, napsal Blaho na konci ledna dopis, v němž její vedení se situací seznámil. „Menší část pozemku byla zavezena hrubozrnným štěrkem z podloží kolejiště. To pro mě bylo nepřijatelné a samozřejmě jsem žádal vysvětlení, kdo strojům povolil přístup na pozemek, a také jsem ho chtěl vrátit do původního stavu,“ popisuje majitel.

Odpověď na dopis přišla po 14 dnech. OHL ŽS přiznala, že pozemek byl firmou Metrostav zabrán bez projednání a došlo k pochybení pracovního postupu. Zároveň se Blaho dočetl, že Metrostav uvede pozemek do původního stavu tím, že navezený štěrk v dostatečné vrstvě odtěží a na místě následně rozprostře ornici. K tomu mělo dojít během jarních měsíců.

Muž má ale jiný názor. „Upravili, jestli se tomu dá říct, jen část pozemku. Štěrk neodtěžili, jen překryli hlínou, která ale má do ornice hodně daleko. Je plná kamenů, velkých i menších, a nejsem s tím vůbec spokojený. Navíc dodnes se ještě vůbec nic nestalo se zbylou částí louky, z níž tráva úplně nebo skoro zmizela,“ stěžuje si a poukazuje na hluboké koleje vyjeté automobily.

Trávu, kterou každý rok posekal a usušil, prodával zemědělcům. Teď se prý musí připravit i na finanční ztráty – do louky plné kamenů žádný traktor nevjede.

Výměna se nekoná

Muž také počítá s tím, že ke stěně budou pracovníci železnice potřebovat přístup i v budoucnu, a proto přišel s návrhem výměny části pozemku, která je jí nejblíže. „O tom jsem také psal v dopise – vyměnit část pozemku za jinou, která s mým sousedí, patří dráze a je od stěny daleko. S tím se ale asi vůbec nikdo nezaobíral,“ dodal.

„Firma uvedla celou plochu, kterou měla, už do pořádku a možná je v ještě lepším stavu, než byla. Přes pozemek pak prý ještě přejel někdo od Skansky, takže je na nich, aby práce dokončili. Pan Blaho je bohužel člověk, s nímž není snadné se dohodnout,“ podotkl Zdeněk Holada, dozorčí Metrostavu.

„Ačkoliv nevíme, jestli jsou koleje od někoho od nás, do konce měsíce bychom měli dát vše do pořádku – budeme ještě pracovat na mostu – a pozemek bude připravený k předání majiteli,“ doplnil Ladislav Vasilenko za Skansku.